Sabunis styrelsesoppa

Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni vinglar vidare i kvoteringsfrågan, från att varit mot, för och sedan åter mot lagstadgad kvotering till privata bolagsstyrelser har hon nu gått ut och förespråkar kvotering igen – till kommunala bolagsstyrelser.

Jag håller med min partikollega Jessica Rosencrantz, Sabuni är ute och cyklar i sina nya flipflops.

Lars Anders Johansson på Barometern är bekymrad över att Sabuni sviker sina gamla ideal.

Sabunis förslag är ännu ett exempel på hur alliansregeringen går vilse i den kollektivistiska människosynens träskmarker, där statistiskt utfall är överordnat strävan efter att maximera individers frihet och möjligheter. Rätt person på rätt plats, oavsett vilken statistisk kategori vederbörande tillhör, borde vara mottot.

(Lars har för övrigt en utmärkt blogg)

Maria Ludvigsson på SvD:s ledarsida påpekar att det inte går

att vara delvis för kvotering eftersom det innebär en principskillnad och inte en gradskillnad. Frågan blir om Sabunis lappkast för kvotering och särbehandling nu är borgerlig politik? Även statsministerns parti har släppt upp testballonger för kvotering – trots att 70 procent av moderaternas väljare är emot kvotering

Skånskans ledarskribent Nova-Jeanette Nilsson tycker dock att Sabuni fegar ur och vill se ännu mer lagstiftad kvotering.

Olga tycker att Sabuni tänker fel, Norah anser att kvotering strider mot grundlagen, Dennis vill inte ha kvotering och KDU Uppsala tycker förslaget är förvirrat.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 tankar på “Sabunis styrelsesoppa

  1. Fast män är ju för kvotering när det gynnar män. Ta bara hur umgänget med barnen ska delas precis lika efter en skilsmässa. Då minsann kräven män att det ska vara millimeterrättvisa trots att det inte varit det innan föräldrarna skildes. (Oftast är det uppenbart att det är för att pappor är för snåla för att betala underhåll) Att det kvoteras in en massa män inom kvinnodominerade yrken det tycker också män är bra. Ni män är inte alls trovärdiga.

  2. Per, jag uppfattar att vi har samma syn på förhållandet mellan medborgare och politiker. Ändå hamnar vi olika i den här frågan. Det är svårt för mig att bli på det klara med varför för du kommer inte med några egna argument. Mina hittar du i min blogg och på Newsmill. Välkommen att försöka övertyga mig om att jag har fel. Det har gjorts förr. 🙂

Lämna en kommentar