Man vinner inga val på att flirta med FI, Schlingmann

I förrgår gick partisekreterare Per Schlingmann ut i en intervju i Veckans Affärer. Reportern var alldeles till sig i trasorna över att Moderaterna nu, enligt Schlingmann, var för könskvotering till bolagsstyrelser enligt norsk modell.

Den reaktionen var reportern nu rätt ensam om, reaktionen hos partifolket i Moderaterna (liksom på andra ställen) blev densamma som min; vad håller karln på med? Maria Abrahamsson undrade vem Schlingmann egentligen pratat med. Riksdagsledamöterna Jernbeck och Tenje betackade sig för Schlingmanns omsorger.

Läser man hos riksdagsman Ericson i Ubbhult (många bra blogginlägg men tyvärr med ett hopplöst format, det går inte att länka till enskilda bloggposter) så visar det sig dock att hotet om kvotering inte är Schlingmanns egen idé (även om jag inte skulle varit förvånad om det var det), det är en kompromiss som togs i partiets jämställdhetsarbetsgrupp. Frågan kvarstår dock: varför satte inte partistyrelsen stopp för tramset?

Idag får partisekreteraren mothugg av sju högt uppsatta moderatkvinnor.

Konspirationsteorierna florerar vilt. Ingerö misstänker ett medvetet försök att täcka alla ståndpunkter samtidigt, enligt beprövat socialdemokratisk modell. Tja, inte omöjligt… men det retar ju upp partifolket så det blir knappast någon nettovinst ändå. Pär Ström tror att det faktum att inlägget i SvD bara undertecknades av kvinnor beror på att männen inte vågar yttra sig. Det tror jag inte alls, jag tror det beror på att de helt enkelt inte blev tillfrågade, själv hade jag gärna undertecknat det, mina åsikter om kvotering är väl kända. Trafiklandstingsrådet Wennerholm och kommunalrådet Lindquist hade säkert också skrivit på om de fått chansen. Vad oppositionslandstingsrådet Persson skulle gjort är mer oklart. Jag kan dock hålla med Pär om att uppropet vunnit på att ha såväl kvinnor som män som undertecknare. Maria undrar om m-kvinnorna blev informerade i förväg om utspelet. Det tror jag inte. Att man får in en Brännpunktsartikel på två dagar om det är ett högaktuellt ämne är ingenting märkligt alls (själv fick jag in en på fyra dagar på ett halvaktuellt ämne).

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om 

Lämna en kommentar