Hur länge får Transportstyrelsens häxjakt fortsätta?

I går var det dags igen, ytterligare en person drabbades av Transportstyrelsens inskränkta och diskriminerande nolltolerans.

Fick precis benen undansparkade av mitt företag som gav mig [omedelbart] sparken från min tjänst som tågvärd efter 5 prickfria år på rälsen där jag servat Stockholms pendlare med bästa servicen och med mitt ständigt vakande öga har jag hjälp diverse pendlare ur situationer andra aldrig skulle klarat av eller ens lagt märke till.
Previa och Transportstyrelsen har tagit beslut att min adhd är en sådan funktionsnedsättning att jag inte får vara kvar på järnvägen.

Kommer ni ihåg historien om lokföraren som kört prickfritt i 25 år men stängdes av från arbetet efter att han fått en aspergerdiagnos och en (felaktig) adhd-diagnos? Den avgjordes rättsligt förra året. Det tog Högsta förvaltningsdomstolen bara tio dagar att komma fram till sitt beslut: De gav inte prövningstillstånd till Transportstyrelsens överklagan och därmed var det Kammarrättens (som fastställde förvaltningsrättens) dom som gäller: Lokföraren Torolf Jansson fick åter rätt att köra tåg.

Transportstyrelsens agerande fick då hård kritik, bland annat av riksdagsledamoten (KD) Pernilla Gunther.

Alla människor förtjänar en individuell bedömning över sina kunskaper och färdigheter. Vi kan inte tillåta att individer klumpas ihop i en grupp, där spektrat över tillståndet i diagnoser är så vitt och brett som det är inom dagens neuropsykiatri. […]

Transportstyrelsens agerande mot Torolf Jansson handlar om ren diskriminering och förföljelse av människor med funktionsnedsättning.

Högsta förvaltningsdomstolen gav henne, Torolf Jansson och alla andra som drabbas av Transportstyrelsens inskränkta synsätt rätt.

Men Transportstyrelsen struntar i det och fortsätter sitt korståg att rensa ut alla personer med neuropsykiatrisk diagnos från yrkestrafiken. Även om diagnosen inte innebär någon förhöjd risk, även om diagnosen faktiskt innebär minskad risk.

Och till er som säger att ”det är bra att de där inte får ha såna jobb, för säkerhets skull”. Vilka andra skall ”för säkerhets skull” fråntas sina rättigheter enbart beroende på grupptillhörighet?

Etiketter: , ,

6 svar to “Hur länge får Transportstyrelsens häxjakt fortsätta?”

  1. Ola Ljungberg Says:

    Vad vi ser här är vilket hårt och intolerant samhälle vi går mot. Minsta mikroskopiska möjliga risk ska elimineras. Häxjakten ett bra exempel på vad nolltolerans innebär.

  2. Two Different Shoes On Says:

    Transportstyrelsen dömer ALLTID i klump. Jag har en mild form av ryggradsförkallkning, men måste var tredje år lämna in dyra läkarintyg som varje gång talar om samma sak. Jag har flera gånger begärt att få träffa den läkare som gjort min bedömning, men nekats varje gång. Antar att jag har tur som får behålla mitt körkort av den vidriga Fasciststyrelsen.

  3. annalisamia Says:

    SJÄLVKLART!!! ska inte personer med den typen av diagnos få köra tåg! Det är ju domstolen som är idioter här. Det är lika självklart som att piloter måste ha bra syn, brandmän måste ha en viss fysik osv. Patetiskt ynk att vita män så ofta försöker ta på sig offerkoftan.

  4. Annette Bissioni Says:

    Det här är verkligen skrämmande och diskriminerande, ALLA människor har ett värde och alla är vi duktiga på olika saker och bara för att det finns vissa som får en diagnos innebär inte det generellt att de inte klarar ett viss jobb.
    Alla diagnoser är individuella och effekten så olika att det är helt orimligt att gå efter ett namn på en diagnos för att bedöma vad en människa kan eller inte kan.

  5. Jimmy s Says:

    Tack så mycket att du uppmärksammat detta. Läste en kommentar som inte rycker jag ska få arbeta som tågvärd, intressant att jag ens får arbeta i närheten av människor alls då, vad är det farliga med mig kan jag undra, jag har alltid klarat mitt arbete mer klart än dom flesta andra i branschen, jag är flexibel snabb har stort överseende med allt, är behjälplig när folk minst anar, kollegorna känner sig extra trygga med mig då jag kan mitt arbete punkt och prickat och har stor empati för att hjälpa människor även dom som är upprörda blir lugna av mig och tackar ofta för det arbetet jag utför med det lilla extra. Jag varken dricker röker snusar använder droger eller andra preparat, är ostraffad och ren inregeistret. och jag undrar hur granskad jag ska behöva bli för att få sköta mitt arbete jag är utbildad för. 5 år utan diagnos och utan medicin va ok men inte någon månad med medicin. Det intressanta är att dom som kritiserar mig gömmer sina namn. Tack ni som stödjer mig och alla andras rätt att inte behöva bli dömda och diskriminerade. Jimmy Adhdpappan

Kommentera

