Tredje gången ogillt för Friends

Säga vad man vill om Friends, men de är envisa, trots att deras senaste internetkampanjer blivit gruvligt sågade har de nu dragit igång en kampanj igen. Poängen nu är att folk skall sluta lägga upp bilder på sig själva så att ingen annan därmed skall kunna säga att de är fula.

Alltså…

Hej Blekk! har rett ut precis hur dumt tänkt kampanjen är.

Man kan ju tycka att Friends vid det här laget borde lärt sig fråga någon som kan.

I våras lanserade de tillsammans med företaget Norton nättjänsten Näthatkollen. Där kunde man testa vad man skriver på Facebook för att se om man råkat skriva något nedsättande.

Norton stöder Friends arbete för ett schysstare klimat på nätet. Därför har vi tagit fram Näthatskollen, ett test som visar hur du och dina vänner uttrycker er på Facebook.

Ord som Näthatskollen inte tyckte var schyssta var till exempel ”sjuk”, ”dränks”, ”sänka”, ”blod” och ”gay”.

Ja, precis så pinsamt dålig var tjänsten, inte ens ett försök till att sätta in orden i något sammanhang, bara rätt upp och ner en lista över ord som av någon anledning av Friends och Norton ansågs som kränkande. Christian Gillinger konstaterade att:

De förlitar sig helt enkelt på helt fel sak: de enskilda orden. Mobbning föds inte i ”elaka” ord, utan i just sammanhang och kontext. Det vet varje mobbare och de riktigt duktiga mobbarna vet också hur man maximerar effekten genom att vara duktiga på kontext. Då behövs inte några ”helvete” och ”blod” för att såra och skada, då kan man använda nästan vilka ord som helst. ”Jättefin tröja” kan beroende på hur det sägs både vara beröm och förödande kritik. ”Oh, vilka snygga glasögon” kan vara stödjande och en jättekränkning beroende på av vem och hur det sägs.

Det blir ju nästan smärtsamt tydligt att den här kampanjen, som förlitar sig helt på teknik för sitt innehåll, inte överhuvudtaget begriper hur mobbning går till. Och det är ju inte särskilt bra för just en anti-mobbningskampanj.

Ziggy har frågat Friends varför de gör så här när de vet att filtrering inte fungerar.

Kruxet är att kampanjen kan få oss att tro att mobbning är så enkelt och synligt som att det skulle gå att se på val av ord. Min erfarenhet är tvärtom att mobbning och trakasserier oftast formuleras mycket mer subtilt än så. Barn lär tidigt exakt hur de ska formulera sig för att retas lagom mycket, utan att riskera att åka dit på ett enskilt yttrande eller enstaka händelse. Mobbning är ofta en serie av små elaka hånanden, vart och ett tillräckligt litet för att undvika reprimand, men sammantaget blir de en tjock mur av elakheter som drabbar den utsatte. Allt för att göra det enklare att backa om man blir påkommen av någon vuxen, eller någon annan med auktoritet, ”Äh, det var bara ett skämt”.

Genom att hävda att det var ett skämt kan barnen enkelt prova sig fram för att hitta exakt hur långt de kan gå, utan att riskera något. Jag har själv sett det på nära håll många gånger.

Det kan låta cyniskt, men ofta är det nog bara ett sätt för barn, när de är på väg att bli större barn, eller ungdomar, att prova sig fram. Att se hur de kan uttrycka sig för att klättra på den alltid närvarande statusstegen.

Tittar man på nätdiskussioner är det samma sak där. Redan för tio år sedan försökte man sig på att filtrera på ord för att få bort fula ord, men hela tiden överlistades systemet av människan. Man satte in stjärnor mellan bokstäverna. Bytte ut bokstäver mot siffror. Skapade egna hemliga koder.

Det enda som har funkat är faktiskt att ha människor som granskar och modererar samtalet.

Just så. Människor. Det behöver inte vara avlönade anställda. På Reddit, till exempel, görs det stora städjobbet av medlemmarna själva. De röstar upp det som är bra och ner det som är dåligt, det finns en knapp för att anmäla inlägg som olämpliga (hat,spam etc.). Det finns också frivilliga moderatorer som plockar bort saker som tydligt bryter mot uppförandereglerna eller bara är off-topic.

Att förstå ett samtal skrivet i text är faktiskt en djupt komplicerad process som kräver hela vår kunskap som kommunicerande människor. Än så länge är det omöjligt för maskiner att klara av detta, variationerna är för stora. Den stora faran med kampanjer som Näthatskollen är att vi förleds att tro att det räcker med smarta filter för att bli av med mobbningen och trakasserierna. Och ingenting kunde vara mer fel. Behovet av mänsklig närvaro i samtalen på nätet har nog aldrig varit så stort som idag.

Sant. Och här handlade det inte ens om ett smart filter utan om ett särdeles korkat. Hur Friends och Norton kunde vilja skylta med sina namn under ett sådant fuskverk är för mig obegripligt.

Friends hade tidigare en föregående Facebookkampanj den stoppades av Facebook på grund av att den var kränkande utformad. Man kan tycka att de borde lärt sig något sedan dess. De vill ju göra sken av att faktiskt kunna såna här saker…

Jag har tidigare bloggat om näthatet och vad som kan göras åt det, läs gärna.

Och på Nationalarenan börjar man snart undra hur bra det egentligen var för varumärket att Swedbank gav bort namngivningsrätten.

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Tredje gången ogillt för Friends”

  1. Hans Odeberg Says:

    Inte bara Friends som förlitar sig på dessa filter. Jag har blivit stoppad från att lämna en kommentar på sossarnas portal s-info, då jag skrev om att ”slinka in på krogen”.

    Slinka, alltså.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: