Inte lätt med rätt etikett

Etiketten nuförtiden är att man inte frågar en kvinna om hon är gravid, man lyckönskar henne inte heller till graviditeten om man inte är helt säker på att den är ”offentlig” och att hon faktiskt är lycklig för den.

Jag har själv aldrig frågat om någon är gravid baserat på magstorleken, vilket visat sig vara bra, för det har hänt flera gånger att personen i fråga senare visade sig inte alls vara gravid vid det tillfället. Däremot har jag en gång faktiskt frågat baserat på en kopiöst ökad konsumtion av apelsiner. Då gissade jag rätt, men hon erkände inte att jag hade gjort det förrän några månader senare, det var så tidigt så hon hade inte sagt det till någon än när jag frågade.

nio kvinnoprofiler med allt större mage, frågan är om det är ok att fråga om hon är gravid, svaret alltid nej

Problemet är att etiketten att inte fråga en kvinna om hon är gravid eller oombett lyckönska henne till graviditeten krockar med etiketten att erbjuda gravida kvinnor man inte sittplats. Om det inte redan är ”officiellt” så blir ju själva erbjudandet ett påstående att de är gravida…

Fast det är väl knappt någon som reser sig upp för gamla och gravida i Sverige längre, och jag har hört flera historier när de som rest sig av artighet i stället fått en avsnäsning tillbaka: ”jag är minsann inte så gammal”.

Annat var det när vi var på körresa till Prag på 90-talet, min svägerska, då gravid med sitt första barn, fick inte stå på spårvagnen fast hon ville. Pragborna insisterade mycket bestämt att hon skulle sitta ner, för det skulle man göra om man var gravid.

Hur man än vänder sig… Själv frågar jag inte kvinnor om de är gravida. Däremot kommer jag dock att fortsätta hålla upp dörren för hen som kommer efter, oavsett kön. Och jag erbjuder min sittplats om det är någon som ser ut att verkligen behöva den.

Etiketter: , , ,

Kommentera

