Miljöpartimatematik

DN publicerar i dag en debattartikel från Miljöpartiet i Stockholm som påstår att Förbifart Stockholm blir 17 miljarder kronor dyrare än beräknat. Av någon anledning väljer DN dock att publicera den på nyhetssidorna.

Hur DN/MP får fram den siffran är en gåta. Använder jag deras egna ingångsvärden (som kan diskuteras) får jag en mycket mindre summa. De har räknat med att 80% av kostnaden betalas med trängselavgifter under 30-40 år, jag tar den högsta siffran, de räknar med en inflation på 3% (idag är den obefintlig) och en ränta på 4-4,5%, jag tar den högsta siffran, vilket ger en realränta på 1,5% (för tillfället är realräntan när staten lånar negativ, staten får betalt för att låna pengar)

80% av 27,6 miljarder blir alltså 22 miljarder som skall lånas. Om det betalas av på 40 år blir snittskulden 11 miljarder. En realränta på 1,5% betyder då 165 miljoner om året, på 40 år blir det totalt 6,6 miljarder, inte de 17 som DN/MP talar om.

Men för att siffran skall vara relevant måste den också jämföras med den alternativa kapitalkostnaden på att betala kontant och den uteblivna nyttan av att inte göra investeringen. Det finns en anledning till att privatpersoner och företag ofta lånar pengar till investeringar i stället för att spara ihop pengarna först. Bara att gratulera MP till väl utförd lobbying.

Etiketter: , ,

10 svar to “Miljöpartimatematik”

  1. oldman94 Says:

    Några raketforskares matematik återigen….har detta parti räknat rätt någonsin? Inte ens i sina huvudområden…..refererar till den rapport som nyligen visade att vi inte kan föda mer än cirka 10 miljoner i vårt land, dvs det krävs transporter osv som inte är speciellt miljövänligt.

  2. Jakob Hammarbäck Says:

    Det är väl inte MP som räknat ut siffrorna? Utan riksdagens utredningsttjänst- och då kommer siffrorna till alla partier.

    Hur många miljarder ska läggas på bilarna, och hur många miljarder på kollektivtrafik? Hur ska balansen däremellan vara. 90-10, 20-80, 50-50 eller?

    • hagwall Says:

      RUT räknar på det de får av uppdragsgivaren. Precis som med opinionsundersökningar så formulerar avsändaren frågorna för att få de svar den önskar.
      Vi har sagt att infrastruktursatsningarna i länet skall delas lika mellan vägar (där också bussar går) och spår, plus en liten del till sjötrafik.

  3. mats deland Says:

    http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/miljopartiet-i-stockholms-stad/document/view/kostnadsberaekning-av-foerbifart-stockholm-av-riksdagens-utredningstjaenst-26978

  4. manen Says:

    iofs slog även YIMBY Stockholm ner på dessa skenande kostnader förra året(http://www.yimby.se/2012/12/tunnelseende_1346.html ); åtminstone jag blir betänksam inför hur kostnaderna i detta projekt har tillåtits galoppera iväg såhär.

  5. manen Says:

    also: Miljöpartimatematik? snarare mission-creep för trängselskatten(som jag annars stödjer)!

  6. Johan Says:

    Förbifart Stockholm måste väl räknas som Sveriges mest korkade projekt genom tiderna. Det kommer att kännas som väl spenderade pengar om 30 år när oljan är slut.

  7. Marcus Says:

    ”Av någon anledning väljer DN dock att publicera den på nyhetssidorna.”

    Anledning; ”Miljöpartiet är det största partiet bland svenska journalister. 41 procent uppgav att Miljöpartiet är det bästa partiet, visar en undersökning från JMG i Göteborg.” http://www.journalisten.se/nyheter/svenska-journalister-foredrar-miljopartiet

  8. Andreas Larsson (@ingeborgsjon) Says:

    Som någon redan påpekat är beräkningen inte utförd av MP och därför tycker jag du borde ändra rubriken. Annars riskerar det bara at slå tillbaks på dig på något sätt.

    När det gäller förbifarten så är den tyvärr beräknad på både drivmedelspriser och trafikvolymer som är väldigt osannolika. Bara genom att granska exportmarknaden för olja så kan man se att förbifarten mest sannolikt kommer att bli ett stort förlustprojekt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: