En logga gör inte fyra miljoner

Fyra miljoner för Stockholms nya logga trumpetar DN ut. Aftonbladet har samma vinkel, liksom ETC Stockholm och Fria Tider. Den beställda reaktionen av raljant upprördhet och politikerförakt infinner sig som väntat i kommentarsfälten…

Låt mig därför klargöra en del saker.

För det första: Det handlar om mycket mer än att rita en ny logga.
För det andra: Det är inte något som vem som helst snickrar ihop med MS Paint och Word.
Och nej, det går inte lika bra att använda SL:s gamla tunnelbanetypsnitt:
a) Det är gjort för att kunna läsa stationsnamn bra i versaler när man passerar snabbt, inte för att fungera i längre texter eller på web
b) Det är SL:s gamla tunnelbanetypsnitt. Om man vill ge en tydlig egen profil till Stockholms stad använder man inte ett typsnitt som är intimt förknippat med en verksamhet i Stockholms läns landsting.
För det tredje: Fyra miljoner är inte dyrt för en ny grafisk profil som denna. Fyra miljoner kan naturligtvis vara dyrt om man inte får tillräckligt mycket för det, men det handlar inte bara om en omritad logga.

Den nya profilen skall göra det tydligt att stadens alla verksamheter och bolag hör ihop. En enhetlig profil med ett tydligt eget typsnitt som fungerar på papper, på skyltar och på web. Det gör stadens kommunikation tydligare för allmänheten och i längden också billigare att administrera.

Så här beskriver stadens websida den nya profilen:

Stockholm är just nu en av de snabbast växande regionerna i Europa och befolkningen ökar med två fulla bussar varje dag. Samtidigt pågår ett hundratal bygg- och infrastrukturprojekt. För att Stockholms stads verksamheter ska bli ännu tillgängligare och tydligare introduceras nu en ny grafisk profil.

Nästan alla stockholmare känner igen symbolen S:t Erik. Logotypen har nu fått en tydligare och modernare ordbild för att bli lättare att känna igen och kopplas ihop med Stockholms stad.

Med fler, och nya färger inspirerade från stadens färgrika fasader inkluderas även Stockholms stads mångsidiga och innovativa verksamheter.

Olika exempel hur profilen ser ut på webben

För att hitta sakliga artiklar får man gå till branschpressen. Till exempel CAP&Design.

Elias har bloggat om saken.

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: