Faran med att fula ut först och fråga sen

Sakine skriver i Norran om vikten av att ta debatten, på riktigt, att diskutera med de som går att prata med, och det är faktiskt de flesta.

Diskussionen [på Publicistklubben] blev som väntat livlig. Här vädrades åsikten att vissa ämnen och åsikter inte bör få utrymme (för då får vi det som i Danmark), och på motsatt sida löd argumentet att journalister visst bör ta de debatter som ändå tas på gator och torg.

När jag under min studietid jobbade extra som fritidsledare hände det att ungdomar mumlade ”min morbror får inga bidrag för att alla invandrare ska ha allt”. Jag brukade sätta mig ner och prata, förklara och markera. Det var inte populärt på arbetsplatsen. Till ungdomar som yttrade fördomsfulla åsikter hade mina kolleger ett enda budskap: ”Ut härifrån!” Problemet är att tonåringar, inte sällan från trasiga hem, på det sättet skickades ut rakt i famnen på Sverigedemokraterna. Jag påminns om mina gamla arbetskamrater när jag hör Ali Esbati och Åsa Linderborg.

Det påminner mig om en historia Nelson Mandela berättat. När han var ung och arg aktivist gick han på ett möte med Apartheidmotståndare, där fanns en vit man. Mandela blev upprörd och sa att vita inte hade någon plats i kampen. Där avgjordes, enligt Mandela, hans framtid. För de andra svarta äldre kämparna sparkade inte, som man kanske förväntat sig, ut honom med ett ”du är en idiot som inte kan uppföra dig inför de vi bjudit in”. En av de äldre tog i stället Mandela avsides och förklarade för honom varför avskaffandet av Apartheid var viktigt oavsett om man var svart, färgad eller vit. Han förklarade att det inte var de vita som var deras fiende utan systemet.

Långt senare sa Mandela att det var där hans försonings- och icke-våldsinställning kom ifrån. Han hade blivit tagen som någon det gick att tala med och han kunde därför tala med andra. Hade han blivit utslängd för att inte förstå – utan att få förklarat vad det var han inte förstod – hade han fortsatt vara en arg ung man. Historien hade sett annorlunda ut.

Tommy Deogan, född i Sverige av indiska föräldrar, (bror till Tony Deogan, Sveriges första dödsoffer för supportervåld) skrev i höstas:

Genom alla mina 34 år har orden ”rasist” och ”rasism” varit synonymt med etniska svenskar som ogillar, trakasserar, verbalt eller fysiskt angriper andra personer för att de är mörkhyade och så kallade icke-svenskar. Men detta var inte den första rasism jag stötte på under min uppväxt. Min första kontakt med ren rasism och fördomar på grund av etnisk tillhörighet var den rakt motsatta, den ifrån icke-svenskar gentemot svenskar.

Men inte heller då, på den tiden, för över femton år sedan var dessa hatbrott eller fördomar någonting som det lades någon vikt på ifrån vare sig skolan, kommun eller vuxenvärld. Möjligtvis för att bilden av ”rasism” är så fyrkantigt inrutat i våra sinnen att rasism kan endast Svenskar utsätta andra för. Jag minns så väl hur Greker stolt gick med sin nations flagga på jackärmen, likaså Iranier, Turkar och även Finnar. Men så fort en kvinnlig klasskompis till mig sydde fast den Svenska på sin, sågs detta som ”hets mot folkgrupp”.

Idiotin var redan då total gentemot den vuxenvärld som tillät en viss rasism, men inte en annan.

I sin vilja att markera mot rasism slår vuxenvärlden ner på allt de ser eller tror sig se, inga ifrågasättanden, ingen diskussion, fram med rasiststämpeln direkt. Det hade varit illa nog om det gällde för alla. Men vuxenvärlden är enögd, den kan bara se rasism och fördomar från ett håll. Den släpper därför igenom i stort sett vadsomhelst från vissa håll men slår blixtsnabbt ner på minsta avvikelse från Den Rätta Vägen om det kommer från ett annat håll. Effekten blir förödande.

Någon som fortfarande inte begriper hur SD kan öka sin röstandel?

Etiketter: , , ,

5 svar to “Faran med att fula ut först och fråga sen”

  1. Stina Says:

    Varför har inte Moderaterna debatterat mera om en person från Islamsika förbundet ska kunna representera dem? Moderaterna är ju i precis samma sits som Socialdemokraterna fast hos Moderaterna så sitter personen kvar! Moderater verkar inte tycka att det är så allvarligt att sträva efter att män och kvinnor ska vara olika inför lagen dvs ha olika juridiska status? Eller är det helt enkelt så att Moderaterna äger fler mediebolag?
    SD har en urusel familjepolitik men kommer få min röst i alla fall ett tag.

  2. Bibbi Says:

    Problemet är också att uttalanden, visserligen slarviga, som ”min morbror får inga bidrag för att alla invandrare ska ha allt” anses vara inte bara rasistiska, utan dessutom automatiskt vara inkorrekta trots att så inte alls behöver vara fallet. Eftersom nyanlända invandrare är betydligt överrepresenterade bland bidragstagare konkurrerar de de facto om de bidrag som arbetslösa ‘svenskar’ har att tillgå.

    Denna ovilja att någonsin erkänna att invandringen leder till betydande kostnader för resten av samhället irriterar nästan lika mycket som rasiststämpeln. Som lök på laxen skylls i så fall kostnaderna på ”bristande integration” som anses vara ‘svenskarnas’ fel (dvs, de är ”rasister”).

  3. Tjipp Says:

    Påminner mig om den här:
    http://www.funnyjunk.com/funny_pictures/3082807/Polandball+German+Nationalism/

    Problemet med att just svenskar inte får vara stolta för sitt land eller sin folkgrupp är väl en del av det hela, men jag tror inte det har jättestor påverkan på hur det går för SD. Problem i den egna vardagen med invandring är förmodligen den främsta anledningen.

  4. 100 dagar, 100 blogginlägg, hela listan! | No size fits all Says:

    […] Faran med att fula ut först och fråga sen […]

  5. Flyg fula utfulning flyg! | No size fits all Says:

    […] en debatt på riktigt: Att prata med de som går att prata med, och det är faktiskt de flesta. I fjol skrev Sakine Madon i Norran om vikten av att ta […]

Kommentera

