Hummelhonung

På David Nessles blogg läser jag om Johan Nepomuk Hummels fantastiska öden och mellannamn:

”Joråsåatt … jag var skolkamrat med Beethoven, nära vän med Schubert och Goethe, och inneboende hos Mozart i två år.”

Tänk er att ni — fullt sanningenligt — kunde säga ovanstående mening. Det kunde min nya bekant Nepomuk (och, ja, jag kommer att använda detta namn så ofta jag får chansen — Nepomuk! Nepomuk! Trettio pinnar Nepomuk!).

Nepomuk kunde dessutom tillägga: ”Visst ja — jag glömde nämna att jag även fick lektioner av Haydn och … öh … Salieri. Själv gav jag lektioner till Felix Mendelssohn. Och visst fan — jag och Haydn jobbade ihop hos Furst Esterházy i flera år också.”

Johan Nepomuk Hummel levde mellan 1778 och 1837, och som framgår av det ovanstående lyckades han komma nära osannolikt många  av  musikhistoriens giganter (med Goethe som grädde på groethen).

Den som satte mest avtryck i Hummels musik var en Johannes Chrysostomus Theophilus. Vad? Vet inte vem det är? Men om jag säger Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus då?

Hummels musik var inte alls oäven, den ansågs dock på sin tid gammaldags och har kommit i skuggan av hans mer berömda bekanta. På senare år har han börjat tas till heders igen. Lyssna själv på Spotify, om du gillar wienklassicism är det väl värt att göra!

spotify:artist:0WiK9IsQEQEuIQ1iDxvuPg

Etiketter: , ,

Ett svar to “Hummelhonung”

  1. 100 dagar, 100 blogginlägg, hela listan! | No size fits all Says:

    […] Hummelhonung […]

Kommentera

