Pizzapudel imponerar inte

För ett knappt år sedan rasade tårtdebatten. Elisabeth ”alla som inte tycker som jag är nazister” Ohlson Wallin visade sig åter som den hycklande intoleranta prinsessa på ärten hon är. I upprördhet över att konstnären Makode Aj Linde hädade något hon tycker är heligt på en helig plats så drog hon tillbaka sin donation av Ecce Homo-tavlorna till Moderna Museet. Oh the irony. Men det var inte det enda hon gjorde i våras, hon höll på med ett stort konstprojekt också (enligt egen utsago tog det ett helt år).

I oktober var så EOW klar. Då hade hon knåpat ihop ett bildcollage som presenterades i under buller och bång, men det förväntade jublet uteblev. Inte ens den vanligtvis så lättstimulerade republikanpressen var nämnvärt imponerad. Det var långt sedan succén med Ecce Homo, mycket långt.

Collaget var, som Ann-Charlotte Marteus koncist konstaterade, en sandlådesatir. EOW:s ställning stärktes inte av att hon använt nakenbilden av Camilla Henemark utan hennes tillstånd. För ett par veckor sedan anmälde Hovet fyra tidningar till PON för publiceringen av bilden (de anmäldes redan i december till PO, men han avskrev ärendet). Den tidigare så sturska EOW svarade, inte med att försvara sitt, eh, verk, utan med en halvdan ursäkt över att drottningen sårats. Det gällde att räddas vad som räddas kunde, för det går inte att vara så kaxig längre när man inte har det självklara stödet av kulturkompisarna. Johan Hakelius ringade snyggt in orsaken i Aftonbladet:

Så kommer det här montaget. Och det är helt enkelt inget vidare. Även inbitna republikaner skruvar på sig. Inte ens Ohlson Wallins lojala stödtrupper kan undgå att se det plumpa och platta. Titeln, som tydligt anspelar på förintelsen av sex miljoner judar, är kanske inte i bästa smak.

Plötsligt kan Elisabeth Ohlson Wallin inte vara säker på att bli dunkad i ryggen längre, ens på hemmaplan på Södermalm. Att hon använt bilden på Camilla Henemark, utan att fråga Henemark om lov, går inte hem i feministiska kretsar. Att hon klippt in ett fotografi taget av Dan Norrås, utan att fråga honom eller ens uppge hans namn, är en dödssynd i fotografkretsar.

Om man tänker sig att det är bakgrunden, blir det lättare att begripa vad presskonferensen i fredags egentligen handlade om.

En sammanfattning av Ohlson Wallins budskap: Montaget är ett viktigt konstverk, men Sverige är inte moget att begripa det. Henemark skulle kanske sagt nej, så det var bäst att inte fråga henne. Hovet borde ”informera Silvia om konstens betydelse i samhället”. Att drottningen känner sig kränkt måste bero på att hennes stab inte är professionell. Det finns inget att ångra.

Inte sedan Thage G Peterson har vi fått ta del av en så magnifik självbild. Det finns mer än en kränkt drottning här.

Mer läsning om medias behandling av kungahuset:
Mårten Schultz i Dagens Juridik: Monarkin i gungning? Skulle inte tro det.
Fredrik Westerlund: Min mormor kommer att spöka för er.
Madeleine Leijonhufvud: Medierna är skyldiga kungen en ursäkt.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Ett svar to “Pizzapudel imponerar inte”

  1. 100 dagar, 100 blogginlägg, hela listan! | No size fits all Says:

    […] Pizzapudel imponerar inte […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: