Slaveriets historia inte svartvit

Debatten om västerlandets historiska skuld har blossat upp igen sedan Erik Helmerson svarat på en text av Moa Matthis vilket föranledde Aron Lund att svara båda två.

De som för 755 år sedan erövrade islams juvel Bagdad och massakrerade befolkningen var inte kristna korsfarare, det var mongoler. Plundringen och skövlingen av kulturskatterna och dödandet av kalifen, de lärda och hundratusentals stadsbor sände chockvågor genom hela den muslimska världen. Det sinnrika bevattningssystemet som fungerat ända sedan Mesopotamiens storhetstid saboterades och förföll därefter totalt eftersom det inte fanns tillräckligt med levande människor kvar för att reparera det. Bagdad blev aldrig åter vad det varit.

Kalifatets gyllene tid av expansion, kultur och vetenskap var över. Islam vände sig inåt, skyllde misslyckandet på för mycket modernism och fastnade i dogmer och stagnation (en reaktion som inte inträffade för sista gången). Den värdsliga överhögheten i regionen togs sedermera över av ottomanerna som sedan styrde över stora delar av arabvärlden fram till Första världskriget. Men, som P J O’Rourke påpekar, att skylla arabvärldens problem idag på en kultur vars arvingar idag bor i tält på en glesbefolkad stäpp och tvingas tillgripa jäst jakmjölk som berusningsmedel är inte lika publikfriande som att skylla på de västliga korsfarare som ägnade lika stor energi åt att bekämpa kristna som åt att bekämpa muslimer. Dåliga ledare har i alla tider skyllt sina tillkortakommanden på onda makter utifrån. Och vad gör vi? Vi finansierar med skattepengar utbildningar i postkolonialism och vithetsstudier för att hjälpa ledarna att slippa ta ansvar för sitt styre.

Rasismen eller uppfattningen om ”den andre” är inte en modern uppfinning, den är inte uppfunnen av ”vita” och den riktar sig inte bara mot ”icke-vita”. Att det skulle vara så är en idé man måste gå på universitet för att komma på.

Kung Leopolds och den belgiska statens välde i Kongo innebar det största dödandet begått av utländsk makt sedan mongolinvasionerna av Asien och Europa på 1200-talet (Taipingupproret i Kina på 1850-talet hade fler dödsoffer, det var dock ett inbördeskrig). Människor har genom alla tider erövrat och förslavat andra folk helt enkelt för att de kunnat, västvärlden är därvidlag inget historiskt undantag. Men på en punkt är den moderna västvärlden faktiskt ett historiskt undantag, det var här som slaveriet avskaffades som accepterad företeelse först för medlemmar av det egna folket och sedan även för medlemmar av andra.

Paradexemplet på västerländsk rasism brukar vara den transatlantiska slavhandeln. Slavhandeln rövade bort många miljoner afrikaner till Karibien, Nord- och Sydamerika, det vet alla, vad inte lika många vet är att en lika stor ström av slavar gick till Nordafrika och Asien. Att det inte talas mycket om det beror delvis på att de till skillnad från i Nord- och Sydamerika inte lämnade några spår kvar i befolkningssammansättningen. Inga svarta medborgare, ättlingar till slavar, går på gatorna i Turkiet eller Emiraten vid Persiska viken och påminner om vad som varit. Och så länge västliga bildningsinstitutioner sprider budskapet att slaveriet var en västerländsk företeelse finns en bekväm ursäkt för länderna i Nordafrika och Asien att inte ta itu med sin historia.

Vad inte många heller vet är att över en miljon européer förslavades i Nordafrika (Som jämförelse fördes 645000 svarta afrikaner till det som nu är USA.). Hela landsändar i Spanien och Italien avfolkades och den ekonomiska och sociala utvecklingen förstördes under århundraden.

FN beräknar att över tolv miljoner människor lever som slavar idag, av dessa finns 350000 i västvärlden. Storskalig slavhandel fanns i Afrika långt innan européerna kom och den finns kvar ännu. Mauretanien är vice ordförande för FN:s råd för mänskliga rättigheter, det är också ett land där det finns 800000 slavar än i denna dag.
Rasism behöver inte gå så långt som till förslavande, det handlar om att se ner på andra folkslag än ens eget. Och att det heller skulle vara något specifikt västerländskt kan bara den påstå som inte har ens elementära kunskaper om historia och geografi.

Ja, det finns strukturer och historiska skulder, men de är inte, pun intended, svartvita. Det finns ingen evig skurk och inget evigt offer. Offerkulten är skadlig, olika folk har fått olika mycket, men att andra fått mer är ingen ursäkt att inte använda det man har fått på bästa sätt. Korea slapp 1945 ifrån det japanska kolonialväldet, landet delades och styrdes därefter enligt olika system. Effekten av de olika styrelseformerna är plågsamt uppenbar, och då var dessutom den norra delen rikare och mer industrialiserad vid frigörelsen.

Fredrik Segerfeldt visar på fler exempel på hur länder med liknande förutsättningar utvecklats efter frigörelsen från kolonialmakterna.:

Låt oss titta på två länder med nästan exakt samma förutsättningar när det gäller kolonialism, post-kolonialism och den globala strukturen: Botswana respektive Zambia. Bägge är små, kustlösa länder i södra Afrika, och bägge blev självständiga från Storbritannien i mitten av 1960-talet (1964 respektive 1966). Bägge ländernas ekonomier domineras dessutom av gruvnäring (koppar respektive diamanter).
Det är bara det att sedan självständigheten har de gått diametralt olika utvecklingsbanor. Vid självständigheten var Botswana ett utfattigt land. Idag ligger den köpkraftsjusterad snittinkomsten på 16 105 dollar. Det är nästan exakt tio gånger mer än Zambia, som ligger på 1 611 dollar. Skillnaden är enorm. Och faktum är att inkomstskillnaden mellan Botswana och Zambia är flera gånger större än den mellan Botswana och Sverige.
De olika utvecklingsbanorna förklaras av att Botswana har styrts av ledare som vill befolkningen väl, medan Zambia har varit fast i despoti och vanstyre. (Nu finns det de som menar att orsaken till skillnaden i samhällsstyrningen mellan de två länderna beror på att britterna behandlade dem annorlunda. Det ligger det möjligen något i, men det har knappast med någon global fördelning av rikedom och fattigdom att göra).
Det finns inte bara detta exempel, utan världen är full av liknande fall, som Chile-Bolivia, Nord- och Sydkorea, Vietnam-Laos etc. Det är länderna själva som väljer utvecklingsbana. Inte den globala strukturen. De som påstår att ojämlikheterna i världen kan förstås ur ett rasistiskt och postkolonialistiskt perspektiv är ute och cyklar.

Västvärlden har mycket att skämmas för historiskt och det finns pågående enorma orättfärdigheter, till exempel EU:s gemensamma jordbrukspolitik CAP. Men den som ensidigt utpekar västvärlden som skulden till ondskan i världen gör sig blind för allt som inte passar in i den rigida teorin. Svartas förtryck av svarta, korrupta regimer, arabisk slavhandel, kinesisk imperialism, förföljelse av kristna (det är fler kristna som dödas för sin tro än muslimer)…

Den som inte vill begripa kommer att avfärda det jag skrivit som urskuldande av västligt förtryck. Den som vill begripa förstår att världen inte kan tryckas in i en simpel mall, för då är det massor som inte får plats. Urskuldar man korruption och rövarregeringar med arvet från kolonialmakter som lämnade landet för ett halvsekel sedan lämnar man folket i sticket och ger förtryckarna fria händer. Inbillar man sig att slavhandel var en västerländsk historisk affär gör man sig medvetet blind för den slavhandel som förekommer än idag.

Etiketter:

2 svar to “Slaveriets historia inte svartvit”

  1. bashflak Says:

    Jag kommer aldrig att acceptera någon form av kollektiv skuld. Principen ter sig för mig helt absurd. Därför var det t.ex. helt vansinnigt att skapa staten Israel, men nu när det är gjort går det inte att backa, för då tillämpas ju kollektiv skuld åt andra hållet.

  2. 100 dagar, 100 blogginlägg, hela listan! | No size fits all Says:

    […] Slaveriets historia inte svartvit […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: