Mediokratifestivalen

I kväll är det Melodifestival igen, nu har turen kommit till Skåne att vara värd, och det känns ju passande, för var skall antisemiten vara om inte i Malmö? En annan gammal bekant som dyker upp i kväll är Behrang Miri. Ni minns den modige sanningssägaren som bara ville flytta några böcker några meter i ett bibliotek men drabbades av förföljelse från bakåtsträvande mörkermän? Nej? Inte jag heller. Det var inte frågan om att ”bara” flytta böckerna från barn-och ungdomsavdelningen (där Tintin i Kongo inte ens fanns) hans mål var att de skulle bort även från vuxenavdelningen:

han har bestämt att alla Tintinalbum skall rensas ut från barnavdelningen TioTretton på Kulturhuset med motiveringen att:

Den bild Tintinböckerna ger av exempelvis afrikaner är afrofobisk. Afrikaner är lite dumma medan araber sitter på flygande mattor och turkar röker vattenpipor. […]

Nästa år ska Kulturhuset ha en Pippi- och en Emil-satsning, liksom en om Alfons Åberg. Barnboksfigurer som ligger hästlängder före Tintin som förebilder, enligt Behrang Miri.

Killen påstår alltså att det förekommer araber på flygande mattor och vattenpiprökande turkar i Tintin…

Hur är det med Emil då? I City Skåne beskrev Miri i våras Emil i Lönneberga som en pojke i socioekonomiskt utanförskap utsatt för strukturell diskriminering, boende i dåtidens småländska miljonprogram. Detta om sonen till en välmående självägande bonde med tjänstefolk!

Och Pippi, hur har Miri klarat av att missa att hennes pappa är såväl båtburen rånare som ”negerkung”?

Av ovanstående drar vi slutsatsen att han faktiskt inte läst de verk han kommenterar, varken de han vill förbjuda eller de han vill lyfta fram.

Fram tonar bilden av en charlatan, en skön kille som är nere med kidsen, ett födgeni i den nervösa postmodernismen som lärt sig säga de rätta kodorden och därför ständigt får uppdrag av kulturansvariga som vill visa sig progressiva men har lika liten susning som Miri själv vad det handlar om. De som anställer honom för våra skattepengar vågar inte heller fråga, av rädsla att utmålas som bakåtsträvare som inget begriper. Inget nytt iochförsig, Kejsarens nya kläder kom 1837 och fenomenet var ren gammalt då.

Men Miri gör väl populär musik och sån’t iallafall, han har ju fått två miljoner visningar på sin Youtubevideo och 100000 likes på sin Facebooksida? Ja och nej, massor med, eh, ”visningar” och ”likes”, men han har inte fått dem.

Etiketter:

5 svar to “Mediokratifestivalen”

  1. rocki Says:

    Denna strukturella trycksaks-diskriminering som dessa hipster-yrkesantirasister hävdar att de är utsatta för i landet Sverige ter sig ganska märklig då resultatet av att man helt ogenomtänkt ger sig på tryckfriheten som ”straff” får representera samma land i mello.

  2. Malte Skogsnäs Says:

    Jag kan inte undgå att fundera på hur många tintinhatare det fanns bland de som röstade på plagiatören Behrang Miri.

  3. Too many men in the Eurovision Song Contest selections | talesfromsweden Says:

    […] thing to note is that one of the performers is a certain Behrang Miri, who made headlines a while ago when he, as an “artistic director” on Kultu… (House of culture) in Stockholm, started some kind of of “racist material cleansing”. […]

  4. I en stillastående ankdamm gror det snart igen | No size fits all Says:

    […] sätt fungerar det med etniskt ursprung. Har man rätt (utländsk) bakgrund kommer man undan med alla möjliga idiotier och hyllas ändå av kultureliten. Har man samma bakgrund men uttrycker en åsikt som inte gillas […]

  5. 100 dagar, 100 blogginlägg, hela listan! | No size fits all Says:

    […] Mediokratifestivalen […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: