Med dålig matematik får man räkna med bråk

På SvD Brännpunkt propagerar en professor i den exotiska kombinationen ”bioteknik, kultur, samhälle” för att det där med matematik inte är så viktigt. Stellan Welins argument är att det finns ju färddatorer så det finns ingen anledning till att man själv skall kunna räkna ut hur långt en full tank räcker.

Det är en åsikt, men är det okej att mängder av människor inte kan göra en rimlighetsbedömning av påståenden som faller på sin egen orimlighet? Det är inte bara Sverigedemokrater som har svårt att räkna.

Welin får omgående svar av två matematikprofessorer vid Chalmers och en ledamot i Svenska Nationalkommittén för matematik vid Kungl. Vetenskapsakademien: Därför är matematiken så viktig – för alla

Måste alla “utsättas” för matematik? Svaret är entydigt ja, och till detta finns flera tunga skäl. Visst kan de som inte ska utbilda sig i matematiktunga yrken klara sig ganska bra med de fyra räknesätten – givet att man behärskar dem väl. Men ska man kunna delta i och förstå samhällsutvecklingen eller planera och ta ansvar för sin privatekonomi behöver man kunna skilja på stort och smått. Goda baskunskaper i matematik hos befolkningen är fundamentalt för ett demokratiskt samhälle.

Alldeles riktigt, men sedan spårar författarna ur i skråtänkande:

Att som idag så stor del av matematikundervisningen i svenska skolor bedrivs av obehöriga lärare

Problemet är inte att så många är ”obehöriga”, problemet är att de inte är bra lärare.

som har bristande utbildning i ämnet är ohållbart.

Det som är ohållbart är att behöriga lärare har bristande utbildning i ämnet. Så länge man kan bli utexaminerad matematiklärare för gymnasiet med egna matematikkunskaper i nivå med läroplanens krav på en femteklassare är legitimationstvång inte lösningen.

Därför är införandet av lärarlegitimationerna välkommet, vilket innebär att endast lärare med full ämnesbehörighet får sätta betyg. Det krävs dock gigantiska fortbildningsinsatser för att göra alla arbetande matematiklärare behöriga.

Lärarlegitimationen är en dålig idé som framgångsrikt lobbats in av skråorganisationerna. Krav på examen från lärarutbildningen är meningslöst så länge lärarutbildningen ser ut som den gör – det är i dagsläget bara en sökande per plats och det går att bli antagen med ett resultat på 0,2 på högskoleprovet…  Det enda legitimationstvånget kommer att få till effekt är att de många kunniga och kompetenta lärare som saknar formell behörighet kommer att diskrimineras på arbetsmarknaden. Att lärare skall ha en utbildning som garanterar god kompetens (och de som redan är kompetenta skall kunna få papper på det) är ett bra mål. Men saker måste göras i rätt ordning. Högskolan måste fungera innan man kan kräva att lärare måste ha gått där. Det absolut minsta man borde kunna kräva av en utbildning är att de som slutför den inte kan mindre än när de började, de senaste åren har lärarutbildningen inte ens klarat av det målet.

Lärarnas ämneskompetens är en sak. Ett annat sätt att se till att eleverna lär sig mer skulle ju annars vara att ha en sådan arbetsro i klassrummen så att inte åttaåringar måste ta med sig egna hörselkåpor till lektionen(!) för att klassuppsättningen(!!) har tagit slut(!!!) Och nej, det handlar inte bara om ”problemskolor” och det beror inte, förutom på marginalen, på klasstorlekarna. Det såg inte ut så för ett par decennier sedan, det är något annat som har hänt.

En sak som förklarar både det bristande intresset för att söka lärarutbildningar och den bristande ordningen i klassrummen är lärarnas sänkta status. Det är en effekt av ett politiskt vänsterprojekt som började redan på 60-talet som en kamp mot auktoriteterna, bland annat lärarna, som ansågs förslava folket. I ett jämlikt samhälle fick det inte finnas några auktoriteter. Men i kampen mot det gamla privilegisamhället slängdes hela generationer av barn ut med badvattnet. Försvinner respekten för lärare och kamrater är det inte frihet som infinner sig, det är Flugornas herre som knackar på. Och de som förlorar mest på att det inte är ordning i klassrummet är inte den övre medelklassens och överklassens barn, barn som kommer från studievana hem och som har de rätta nycklarna med sig hemifrån. De barn som offras i klassrumsanarkin saknar inte bara nycklar, de har inte ens fått lära sig vilka dörrar som finns.

Hur höjs då lärarnas status? Det är en fråga med många svar och det beror inte bara på pengar, det finns ingen självklar koppling mellan lön och status. I Finland är lärarna inte speciellt välbetalda men möts ändå med en helt annan respekt, i skolan och i samhället. Det har länge varit en dogm i den svenska debatten att auktoritet, och framför allt auktoritet i kraft av kunskap, är något fult.  Ifrågasättande och kritiskt tänkande är bra saker, om man vet vad och varför man ifrågasätter. Men i debatten uppmuntras inte kunskap, tvärtom, det är konfrontation för dess egen skull. De som deltar mest i debatten är inte de som kan saker bäst utan de som slänger ur sig de klatschigaste formuleringarna och glatt uttalar sig om vad som helst. Lex Greider-Chomsky. Spalterna i dagstidningarna fylls av tyckare som ”engagerar”, de är billiga i drift och drar klick och läsarreaktioner. Dålig kunskap är inget hinder, tvärtom, bättre bildning och större självinsikt skulle ju hindra skribenterna från att svinga så vilt och träffa så snett. Tyvärr finns inget som tyder på någon omedelbar ljusning på den sidan.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Etiketter:

2 svar to “Med dålig matematik får man räkna med bråk”

  1. 100 dagar, 100 blogginlägg, hela listan! | No size fits all Says:

    […] Med dålig matematik får man räkna med bråk […]

  2. Inga enkla mirakelmedel för skolresultaten | No size fits all Says:

    […] Vad kan då göras för att förbättra skolan? Vad skall inte göras? Jag repriserar vad jag skrev i vintras: […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: