Slussen Plan B granskad – mycket skrik och lite ull

Alla kan göra fel, men för ett riktigt magplask krävs fyra experter…

Yimby har gjort det media borde ha gjort, de har lagt ner ett ett hästjobb på att granska Slussen Plan B:
Slutsatsen är att Slussen Plan B ger sämre framkomlighet och sämre tillgänglighet men kostar lika mycket som Nya Slussen. Dessutom innebär Plan B att tunnelbanetrafiken måste stängas av under ett år eftersom bussterminalen skall sprängas ut under t-baneplattformen.

Jämför man med Nya Slussen så gäller detta för Slussen plan B:

  • Bussterminalen får kortare gångavstånd men saknar hissar och blir betydligt trängre, med en cykelbana rakt igenom
  • Tillgängligheten sägs bli bättre, men blir avsevärt sämre, på många punkter t o m sämre än idag
  • Broar och backar sägs bli mindre branta men blir brantare, i en del fall t o m brantare än idag
  • Gång-, bil- och cykelvägar sägs bli kortare, enklare, framkomligare och säkrare men blir med något enstaka undantag längre, smalare, krångligare, farligare och backigare
  • Kollektivtrafiken sägs få bättre framkomlighet men riskerar att fastna i köer på de parallella enfiliga gatorna utan reserverade körfält och med brantare backar
  • Klaffbroarna sägs få högre kapacitet, men blir i själva verket smalare
  • Avtappningsförmågan sägs bli densamma, men man har helt glömt bort kanalerna både på ritningarna och i kostnadskalkylen
  • Anläggningen sägs stå emot höjda havsnivåer bättre, men bussterminalen och andra delar översvämmas vid en lägre nivå, och de högre kajkanterna ger i princip bara problem, samtidigt som stora delar av staden lämnas åt sitt öde jämfört med om man bygger skyddsvallar utanför staden
  • Gallerian sägs bli mindre men får ungefär samma format, dock med lägre takhöjd och större byggkostnad
  • Byggarbetena sägs bli mindre omfattande men medför ungefär lika stora olägenheter. Stora delmoment, som avtappningskanalerna och underbyggnaden av T-Slussen, har ignorerats helt i kostnadskalkylerna

Jag rekommenderar att läsa hela granskningen, det är en imponerande sågning av en plan författad av en tillgänglighetsexpert som inte ens kan följa de regler han själv hittat på, en trafikexpert som gödslar med obevakade korsningar mellan bilväg och cykelväg, en nationalekonom som inte kan multiplicera och en limnolog som inte kan vattenflöden.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om 

Ett svar to “Slussen Plan B granskad – mycket skrik och lite ull”

  1. Plan B får ett F | No size fits all Says:

    […] skriver det rakt ut, är förslaget som är känt som Slussen Plan B. Det har granskats men befunnits brista. Jämför man med Nya Slussen så gäller detta för Slussen plan […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: