Om rasbesatta antirasister på Newsmill

Har med anledning avLilla Hjärtat”-debaclet just blivit publicerad på Newsmill med en artikel om antirasister besatta av hudfärg.

Vita får alltså inte ha någon åsikt i frågan (om den inte är ”rätt”). Men hur är det för ”icke-vita” då? Det är faktiskt samma sak där, de får ha en åsikt, men bara om den är rätt. De självutnämnda inkvisitorernas bannstråle drabbar inte bara ”vita infödda”. För är du inte infödd vit svensk så måste du uppföra dig precis som de tycker för att räknas, annars stämplas du likt kurdiskbördiga riksdagsledamoten Hanif Bali att vara Onkel Tom eller som etiopiskbördiga komikern Marika Carlsson som en självhatande sell-out.

Efter tre timmar är artikeln läst av över 1100 personer och ligger högst på Newsmills topplista. På twitter gillades artikeln av Kerstin Ulusoy och ogillades, inte helt otippat, av den apostroferade public serviceprofilen Elin Grelsson Almestad som stämplade mig som vit rasist och sexist som skrev felaktigheter.
Skärmdump av tweet från Elin Grelsson Almestad: 'Mansplaining, whitesplaining, osakligheter och felaktigheter. Den har allt!'

(Vid närmare eftertanke så har jag faktiskt övertolkat Elin Grelsson Almestad, jag kan ju faktiskt inte veta att hon placerade Kurdistan i Europa. Det kunde ju lika väl vara i Afrika, Amerika eller Oceanien.) I den efterföljande tråden användes såväl min vithet (VSB) och min förmodade rikedom mot mig, haha, lycka till med det! Den vänsterpartistiske (och f ö kurdiske) twittraren Zolfagary som tror jag är rik förekommer också idag i ett blogginlägg där Aktivarum redogör hur det gick för honom hos Aschberg, det gick sådär.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 svar to “Om rasbesatta antirasister på Newsmill”

  1. Niclas Kuoppa Says:

    Stina Wirséns serier är fantastiska. Senaste filmen har jag inte sett och jag har heller inte orkat följa med i den här debatten, utöver det Sverker Lenas skrivit och Jonas Thentes South Park-referens, trots mina tidigare flitiga studier i postkolonial teori.

    Med reservation för att jag inte är insatt i debatten och inte ens orkade läsa hela din artikel ger jag en snabb reflektion. Detta med att ”vita” män inte ska säga nåt om vad rasism är för något. Det är både rätt och fel. Det är rätt i den meningen att en ”vit” person bör ha en ödmjuk respekt för en ”svart” persons erfarenheter och upplevelser i ett överväldigande ”vitt” samhälle. Det är inte lätt att som ”vit” verkligen begripa hur det kan vara för en ”svart” person i ett ”vitt” sammanhang. Hudfärg och etniskt ursprung spelar roll för hur vi uppfattas, bemötts och behandlas. Det är däremot fel att neka ”vita” att säga något om vad rasism är eftersom ”vita” i andra sammanhang kan vara i minoritet och ha mindre makt över tolkningsföreträdet. Det finns även rasism mellan olika grupper av afrikaner och östasiater och mellan asiater och afrikaner. Det vore nog väldigt upprörande för många om ”vita” lät bli att kritisera den rasismen.

  2. Aktivarum Says:

    Per Hagwall: Riktigt bra Newsmill-artikel. Du fick med såväl ”Nogger Black” som ”Kinapuffar” och ”Tintin i Kongo” Sedan hade du även lite info om det slaveri som inte gick till Nordamerika och där vet vi att postkoloniala gänget på ställen som Södertörn är i stort behov av utbildning.

    Niclas Kuoppa: Du gör fel när du antar att en vit person bör ha en ödmjuk inställning till en svart persons erfarenheter och upplevelser i ett ”vitt” samhälle. Titta på hur svarta personer ofta behandlas i ”svarta” samhällen. Att klaga på vita samhällen är att sila mygg och svälja kameler.

    Vad vita personer bör ställa sig till är objektiva fakta. Att betrakta svarta personers upplevelser som något viktigt oavsett fakta är ett gigantiskt och oerhört naivt misstag. Som Girlwriteswhat påpekar är det illa nog vi redan nu bekräftar kvinnors totala felproportionerliga upplevelser av att vara offer.

  3. Lars Says:

    De största slavhandlarna i historien är de svarta själva. Dels var det svarta som tog andra svarta som slavar och sålde (en del av) dem till europerna (som sedan tog de till amerika). Men minst lika många såldes till araberna och det pågick långt mycket längre än slaveriet i amerika.

  4. Niclas Kuoppa Says:

    Aktivarium, att det finns rasism i Afrika och Asien var ju det jag skrev.

    En person, oavsett hudfärg och etnisk härkomst, som aldrig varit utsatt för rasism kan givetvis kritiskt diskutera rasism, vad det är och hur det kan uttryckas, utifrån definitioner av rasism. Det jag påstår är att den person som aldrig varit utsatt kan ha svårt att begripa hur det är att vara utsatt för rasism och därför kan ha svårt att se vissa uttryck för rasism som drabbar andra eller bagatellisera det. Därav en smula ödmjukhet inför den egna frånvaron av erfarenhet, som kan vara viktiga för ens uppfattningar av rasism. Det är en sak att diskutera det i teorin och en annan att vara utsatt för det, kan jag tänka mig.

  5. Att bekämpa rastänkande med rastänkande | No size fits all Says:

    […] att här reprisera texten jag skrev i samband med Lilla Hjärtat-débaclet förra hösten. Då mycket läst och kommenterad. Titeln var Antirasister besatta av […]

Kommentera

