Hindenburg 75 år senare

I dagarna är det 75 år sedan luftskeppet Hindenburg mötte sitt öde på Lakehurst i New Jersey. 35 av 97 ombordvarande plus en på marken omkom i den explosionsartade branden som utbröt vid landningen.

Oh, the humanity!

Den fantastiska sajten airships.net har naturligtvis också en stor avdelning om luftskeppet LZ-129 ”Hindenburg”, med bland annat tekniska data, dess användning i propagandan, dess ettåriga karriär i den reguljära flygfarten mellan Tyskland och USA och slutligen Hindenburgkatastrofen. Skeppet var tillsammans med sitt systerskepp LZ-130 Graf Zeppelin II de största flygande objekt som någonsin byggts. 246 meter långa, en Boeing 747 Jumbojet är 70 meter lång…

Sajten har också en sektion med myter, den avhandlar dock inte, som man kunde tro, rykten om [anti]nazistiska agenter och hemliga supervapen. Det är vätgaslobbyn som genom åren lagt ner en enorm ansträngning på att försöka visa att det faktum att skeppet var fyllt med vätgas inte hade något att göra med att skeppet brann upp på en halv minut.  Jag kunde förstått vätgaslobbyns ansträngningar att spela ner vätgasens farlighet om de försökte sälja in idén om luftskepp, men det gör de inte, de försöker sälja in idén om vätgasbilar, vilket gör deras kampanj inte bara osann utan också onödig.

The great irony is that the nonsensical claims about the Hindenburg disaster offered by these hydrogen advocates, which so badly undermine their own seriousness and credibility, are completely unnecessary to their cause. The fact that hydrogen was responsible for the Hindenburg disaster is completely irrelevant to whether or not hydrogen makes a good alternative to fossil fuels. In fact, hydrogen could (theoretically) be both a wonderful alternative fuel and a terrible lifting gas for passenger airships; there is no necessary contradiction between the two. Many substances which are ideal for one application are hazardous in another, and hydrogen advocates like those mentioned above, who can’t seem to understand or express this simple concept, just raise questions about their own analytical abilities. Many people support solar energy, but they don’t feel the need to claim that sunlight never causes skin cancer.

Hindenburgs undergång innebar slutet på lättare-än-luft-eran, men katastrofen orsakade inte övergången till tyngre-än-luft-eran, den gjorde bara att det som var på väg att went out with a whimper i stället went out with a bang. Olyckor hade hänt tidigare, både med vätgas- och heliumfyllda luftskepp. Den dödligaste olyckan skedde då den heliumfyllda USS Akron kraschade i en storm 1933 och 73 av 76 i besättningen omkom. Det som var speciellt med Hindenburgkraschen var att den filmades och rapporterades ”direkt” i ett radioreportage som blev legendariskt: ”Oh the humanity

Reklambild med zeppelinare och texten 2 days to Europe
Bild: airships.net

Då Hindenburg gick upp i lågor hade den tekniska utvecklingen sprungit förbi de stora luftskeppen. När Pan Am började flyga över Atlanten 1939 i sina flygbåtar Boeing B-314 var restiden, med alla mellanlandningar, två dygn. Lika lång som med Hindenburg och med mycket sämre komfort. Men, flygplanet som tog lika många passagerare som Hindenburg, krävde bara en fjärdedel så stor besättning. Det blev alltså avsevärt mycket billigare.

Den ende kvarvarande överlevande från katastrofen är skeppsgossen Werner Franz från Frankfurt a. M., som var 14 år gammal vid kraschen. En lång artikel om honom finns på Faces of the Hindenburg, en blogg med biografier på alla människor som var med på Hindenburgs sista resa. Där ser jag också att två svenskar var med på skeppet:  Rolf von Heidenstam (som ett halvår senare blev chef för AGA efter Gustaf Daléns död) och journalisten Birger Brinck från Stockholms-Tidningen som var på väg till USA för att intervjua Pennsylvanias guvernör inför 300-årsminnet av grundandet av kolonin Nya Sverige. Inför landningen gick Brinck till sin hytt för att hämta sin kamera, han hann aldrig ut och omkom i branden.

Jag har tidigare bloggat om zeppelinare, då handlade det om det betydligt mer lyckosamma passagerarskeppet Graf Zeppelin.

Vetenskapsradion Historia sände för ett par veckor sedan ett inslag om Hindenburgkatastrofen och luftskeppens nutida återkomst.

[uppdatering: The Atlantic har en lång fin bildserie med exteriörer och interiörer från skeppet]

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om 

2 svar to “Hindenburg 75 år senare”

  1. chrillle Says:

    Efter några aktuella politiska blogg-inlägg känns det skönt med omväxlingen att ditt senaste blogg-inlägg är historiskt, nördigt…och intressant.

    • hagwall Says:

      Tack! Jag försöker att ha lite variation på bloggen, men när man lägger ner ett par timmar på en bloggpost som går lite utanför det vanliga och inte får en enda mention på vare sig twitter eller facebook börjar man ju undra om någon annan bryr sig. Kul att du uppskattade det🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: