Nya Slussen, nya myter

I går var sista dagen för överklagande av detaljplanen om Slussen. Socialdemokraterna höll presskonferens och DN åt ur handen på dem. Rapporteringen om Slussen i dagens DN var således det gamla vanliga hopkoket som bemöts bäst av Yimbys serie om Slussenmyter. Dock är det en sak jag särskilt vill kommentera, artikeln om den blinde Kjell Sundstedt som säger att han inte kommer att våga ta sig över Skeppsbron till Djurgårdsfärjan då Nya Slussen byggts:

De fyra körfiler han och Zingo korsar i dag blir åtta när Nya Slussen är klar. Övergångsstället blir längre och perioderna med grönt ljus kortare, tror Kjell Sundstedt.

Var har han fått dessa uppgifter ifrån? Motståndarna har inte ens dragit sig för att skrämma upp funktionshindrade med rena lögner. Den åttafiliga bron från Södermalm slutar nämligen vid Munkbroleden, därefter har Skeppsbron sex filer tills den kommer ner i kajplan vid Södra Bankogränd, där smalnar det ner till fyra filer som fortsätter bort mot Slottet.

Från Triewaldsgränd där han bor kommer Kjell Sundstedt i framtiden att kunna komma till Djurgårdsfärjorna lättare än han gör nu. Det är bara att svänga norrut runt hörnet till Järntorget sedan är det raka spåret österut på Södra Bankogränd till ett nytt övergångsställe som korsar fyra filer. På andra sidan övergångsstället avgår Djurgårdsfärjorna, de har flyttats en bit norrut jämfört med i dag. Vill han fortsätta ta samma väg som nu så gör han det: går söderut och sedan österut på Slussplan till Skeppsbron, då får han korsa sex filer på övergångsstället, i dag korsar han fem. Ett tredje alternativ är att korsa Munkbroleden (fyra filer) och sedan gå i kajplan österut och norrut. I samtliga fall tillkommer två cykelfiler, nu och i framtiden.

Så här ser det ut idag: ett övergångsställe över 5+2 filer

Satellitbild av Munkbron/Skeppsbron

Och så här blir det: två övergångsställen, ett över 6+2 filer och ett över 4+2 filer, den nya färjeterminalen skymtar i högerkanten. Som synes kan man komma till färjeterminalen genom att passera Slussen i kajplan också, om man vill det.

Illustration av kajplan på Munkbron/Skeppsbron

Illustration: Foster + Partners och Berg Arkitektkontor

Så, Kjell Sundstedts överklagan kommer att avslås, det han anför gäller inte det planförslag som ligger.

Även SvD skriver om frågan, Kulturslussen, med Benny Andersson i spetsen driver frågan om folkomröstning (även Socialdemokraterna gör det, men det framgår inte i artikeln). Kulturslussen och SvD har dock missuppfattat lagen:

Tio procent – cirka 70 000 personer – av Stockholms röstberättigade invånare ska nu mobiliseras så att lagen tvingar Stadshuspolitikerna att överlämna åt folket avgöra frågan om Slussen.

Så är det inte alls, en namninsamling tvingar bara kommunfullmäktige att ta upp frågan om en folkomröstning skall hållas, och även om en sådan hålls är den ändå bara enligt lag rådgivande. Göran Johnson skriver långt och bra om problem med en sådan folkomröstning och med folkomröstningar i allmänhet.

Benny, ja, åter affischnamn för Kulturslussen. Lustigt, för på mötet på Rival i december som han själv bjöd in till vägrade han ta något som helst ansvar för innehållet i Kulturslussens förslag.

Det finns mängder av avvägningar att diskutera när en ny förbindelse mellan norr och söder i Stockholms hjärta skall byggas,  en sådan debatt handlar i mycket om värderingsfrågor, om tycke och smak. Vill vi ha siktlinjer eller en återskapad stadsväv? Vill vi ha vattenspegel eller ett accentuerat näs?

Det borde gå att vara klar med fakta och därifrån diskutera prioriteringar, men det är inte en sådan debatt som förts och förs i tidningsspalterna. Vartenda ett av de inlägg, kritiska till Nya Slussen, jag läst är behäftat med mängder av grova sakfel. En del härrör från inaktuella planer, annat har aldrig varit sant. Det går lätt att kontrollera i dokument och plankartor hur trafiklösningen i Nya Slussen kommer att se ut, okunnighet är ingen ursäkt.

Ett magplask i den högre skolan var när Herman Lindqvist med sedvanlig faktakoll som grund – ”en motorväg nedanför Slottet” -proklamerade att Nya Slussen är ett mord på Stockholm. Dresden, Warszawa, Nanking, Nagasaki, släng er i väggen… En sak har debatten i alla fall gjort klar, kulturelitens anspråk på att leda samhällsbedatten är ohjälpligt förlorat.

[uppdaterat: Det kom in 250 överklaganden till Stadsbyggnadskontoret, ytterligare 400 skickades fel – till Förvaltningsrätten, detta efter uppgifter som spridit av Slussenmotståndarna på facebook och hemsidor. Tämligen symptomatiskt kan man konstatera: en mängd människor som väljer att lita på självutnämnda auktoriteter i stället för att faktiskt kontrollera uppgifterna själva, till exempel på Stockholms stads hemsida. Men då skulle de å andra sidan sett hur planerna faktiskt ser ut… Lasse Åberg är inte ensam:

 – Kanske finns ett embryo av ifrågasättande i Stig-Helmer […] det var av känslomässiga skäl som jag skrev under artistuppropet om Slussen. Jag kan inte säga att jag vet vad jag skrev på, men det var en massa kamrater där.

Jag skulle inte kalla det ”ifrågasättande”.  Redan när det första beslutet togs, sommaren 2010, spred motståndarna den felaktiga uppgiften att överklagandet skulle ställas till Förvaltningsrätten, förmågan att ta in fakta är inte deras paradgren.]

[uppdatering2: Yimby undrar varför media sprider myter om Slussen]

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

5 tankar på “Nya Slussen, nya myter

  1. Nya Slussen är kanon, jag älskar ombygganden som blir det bästa som hänt Stockholm på mycket länge. Bygg nya Slussen omgående.

  2. Pingback: Elias Granqvist (m) » Arkiv » Debatten om Slussen klingar inte av, del III

  3. Pingback: Socialdemokratisk Slussenvånda fortsätter « No size fits all

  4. Pingback: Den enprocentiga sanningen om världens kvinnor « No size fits all

  5. Pingback: De gamla myterna om den Nya Slussen | No size fits all

Lämna ett svar till Den enprocentiga sanningen om världens kvinnor « No size fits all Avbryt svar