Slussen Särimner

Debatten om Nya Slussen är samhällsdebattens galten Särimner, det spelar ingen roll att rader av påståenden om Nya (och gamla) Slussen gång efter annan bevisas vara oriktiga, varje morgon vaknar de slaktade argumenten till liv och fortsätter spridas av  de som inte vill att planerna skall antas i kommunfullmäktige 12 december. Sedan i förrgår har det kommit två nya inlägg som fortsätter sprida myter:

Jan Ohlin vill renovera den nuvarande Slussen eftersom den  klarar av trafikflödet bättre ”på alla punkter”. Ja, förutom vad gäller gångtrafik, rörelsehindrade, cyklister och kollektivtrafik då. Att nuvarande Slussen har bättre framkomlighet för bilar är Nya Slussen kommer att få är ingen hemlighet. Slussen från 30-talet är byggd för bilismens behov, med en kapacitet på 100000 fordon/dygn, alla andra trafikslag fick stå tillbaka. Nya Slussen får en kapacitet på 30000 fordon/dygn – det motsvarar dagens trafik, och det är också kapaciteten hos de omgivande vägarna. Nya Slussen kommmer med sina åtta filer, mot dagens tolv, varken att vara över- (som den nu är) eller underdimensionerad (som den skulle bli med Miljöpartiets förslag om sex filer).

Lars Epstein refererar från ett möte på ABF-huset där bland andra Benny Andersson medverkade, Andersson varnade för ”en åttafilig motorväg”. Det måste vara världens kortaste motorväg, dessutom med trottoarer och övergångsställen. Signaturen Erik bemötte i kommentarerna de flesta oriktiga uppgifter som spreds, och det var inte lite:

”Själv var jag [Benny Andersson] okunnig till för tolv dagar sedan då jag blev insatt genom min vän Mats Edblom.”

Med tanke på att nästan allt han kritiserade var inaktuella uppgifter och han blev rättad (se länk), kan han nog även nu titulera sig som okunnig och att han i framtiden inte kan lita på de uppgifter han fått från sin ”vän”.

”Det planeras en bred trappa med 90 trappsteg”

Höjdskillnaden är 11 meter (som spanska trappan). Detta motsvarar runt 70 trappsteg [på det allra högsta stället är det 77].

”Det planeras hissar inne i en galleria.”

Hissarna hamnar i glashus som är ämnade för kultur.

”Gallerian byggs i tre plan”

Enligt planen är den i två våningar.

”så att det blir högre nivåskillnad mellan Slusstorget och kajplanet”,

Höjdskillnaden blir runt en meter mindre än idag.

”Benny Andersson trodde inte att det bara är många vanliga stockholmare som är okunniga om vad det nya Slussenförslaget innebär utan att det också gäller politiker i Stockholms kommunfullmäktige som kanske skulle kunna förmås att tänka om i fall de sätter sig in i förslaget.”

Till att börja med borde han sätta sig in i förslaget själv och inte bara lita på sin ”vän” som uppenbarligen ljugit för honom.

”Svante Forsström menade också att tunnelbanebron mellan Gamla stan och Slussen som är i dåligt skick bör ersättas med en nedgrävd tunnelbana under Söderström ”

Det kostar 7-12 miljarder extra, ger ingen extra kapacitet. Det gör däremot att vatten vid ev översvämning kan rinna rakt ner i t-banan via de nya nedgångarna i kajplanet.

”Arkitekten Eva Björklund [ja, den Eva Björklund] talade om förhinder i Nya Slussen. ”Trots ledstjärnan tillgänglighet, så är det trappor, trappor, trappor. Längre gångvägar.”

Man kan välja att gå i trappor, ta rulltrappor, ta hiss, eller som idag gå i uppförsbacke.

”Kort väg bara för de som orkar ta sig upp fyravåningshöga trappor (10,8 meters nivåskillnad). Andra hänvisas till enda vägen, dubbelt så lång och brant.”

Som sagt finns det hiss och rulltrappa. Bron blir inte dubbelt så lång eller dubbelt så brant. Den blir faktiskt mindre brant.

”Arkitekten Tor Edsjö förutspådde trafikkaos vid Slussen om det nya förslaget blir verklighet med bussar och annan trafik som inte kan vända vid Slussen”

De kommer kunna vända. Dessutom är det inga linjer som vänder vid Slussen [alltså vid bron med T-korsningarna. Nacka/Värmdöbussarna kommer att vända i bussterminalen i berget]

”smalare och längre övergångsställen för fotgängarna.”

I dag finns det ett övergångsställe. Det ersätts med två något smalare. Idag är dess längd runt 27 meter. Det kortas av till 21 meter.

Men det finns också en del som inte är hittepå i DN:s Slussenbevakning, tidningen rapporterade om en dokumentation av den faktiska verkligheten: konstnären David Molander har sammanställt en fascinerande komposit av bilder på Slussens alla nivåer han tagit under ett års tid. Slussen i genomskärning:

Kompositbild av Slussen i genomskärning

Bild: David Molander

Förespråkarna för Slussen som det ser ut i dag anser att verket reflekterar deras åsikter om det unika. De som vill riva eller bygga om tycker däremot att bilden tydligt visar hur fult och ogästvänligt det är. Verket kan ses i sin helhet på Urbananatomy.se

Hos Lena Krantz förs en debatt om nuvarande och kommande Slussens förtjänster, gå gärna dit och delta.

På Newsmill skriver Patrik Kronqvist om hur nätet driver fram krav på en ärligare debatt, han exemplifierar bland annat med Slussendebatten:

Slussendebatten är ett väldigt bra exempel på hur samhällsdebatt passar betydligt bättre på nätet än i papperstidningar. En seriös diskussion om ett komplicerat infrastrukturbygge i mångmiljardklassen är helt enkelt svår att klämma in på 2 500 tecken utan bilder. På nätet finns det dock hur mycket plats som helst för personer som läst alla planritningar att diskutera lutningar, tillgänglighetsfrågor och tunnelbanedragningar.

Att yttrandefriheten nu också kan nyttjas i praktiken leder till en bättre debatt och – är jag övertygad om – i slutändan till bättre politiska beslut. För det går inte längre att obemärkt fula i en debatt, man kommer obönhörligen att bli påkommen om man slarvar med fakta.

Även om man heter Benny Andersson.

Göran Johnson sätter Nya Slussens trappa i perspektiv och pekar på en mängd världsberömda trappor som är längre än den, och till skillnad från Nya Slussens trappa inte erbjuder passage med hiss eller rulltrappa. Han avslutar med de trappor som leder upp till där han själv bor, Kvarnberget på Södermalm.

I morse hade jag för övrigt precis skrivit klart ett svar till Marianne Lindberg De Geers något… egna… verklighetsbeskrivning i DN. Så såg jag att  Slussens projektchef, Andreas Burghauser redan svarat mycket uttömmande på hur man tar sig mellan Gamla Stan och Södermalm om man inte använder motorfordon. Så då får jag väl publicera mitt svar här då:

Det finns mängder av avvägningar att diskutera när en ny förbindelse mellan norr och söder i Stockholms hjärta skall byggas, en sådan debatt handlar i mycket om värderingsfrågor, om tycke och smak. Vill vi ha siktlinjer eller stadsväv? Vill vi ha vattenspegel eller ett accentuerat näs?

Det borde gå att vara klar med fakta och därifrån diskutera prioriteringar, men det är inte en sådan debatt som nu förs i spalterna. Vartenda ett av de inlägg, kritiska till Nya Slussen, jag läst är behäftat med mängder av grova sakfel. En del härrör från inaktuella planer, annat har aldrig varit sant. Det går lätt att kontrollera i dokument och plankartor hur trafiklösningen i Nya Slussen kommer att se ut, okunnighet är ingen ursäkt.

I DN skriver Marianne Lindberg De Geer att hon har satt sig in i förslaget till Nya Slussen och därför anser det uselt. Hon föreställer sig DN:s krönikör Benke Ohlsson stå med sin cykel och sina dåliga knän och vänta på båtslussningen i 15 minuter för att sedan bära sin cykel uppför fyra våningar höga trappor fulla av snö. Om han inte vill trängas i hissen inne i gallerian. “Så är det planerat”, skriver fru Lindberg De Geer.

Nej, så är det inte planerat. Man behöver inte vänta på båtslussningarna eftersom vid slussningen den ena bron alltid är öppen (Det är liksom hela poängen med en sluss. Öppnar man båda portarna samtidigt blir det inte en sluss längre, då blir det ett vattenfall.)

Om man av valfritt skäl inte vill passera vid vattennivån, så kan man använda någon av trottoarerna eller cykelfälten på huvudbron, motsvarande som man gör idag alltså. Eller så kan man ta den nya  gång- och cykelbro som förbinder Götgatan med Gamla stan vid Munkbron och fortsätter till Tegelbacken.

Det alternativ som finns idag kommer att finnas kvar (fast med mindre branta lutningar) dessutom tillkommer två ytterligare möjligheter. På Södermalmssidan kommer att finnas hissar, trappor, rulltrappor och ramper. Om man inte planerar spränga bort hela Katarinaberget blir det inte lättare att komma fram än så.

Jag skall dock ge Marianne Lindberg De Geer rätt i en sak. Hennes farhågor för att trapporna på Södermalmssidan vid slussning skulle vara fulla av snö i är inte fullständigt grundlösa.

Men med tanke på att slussning bara pågår under sommarhalvåret är risken heller inte överdrivet stor.

[uppdatering: Epstein refererar från lördagens manifestation där Petter rappade mot nya Slussenförslaget]

[uppdatering2: SvD Kultur har ett uppslag med frågor och svar, hela upplägget ”Slussens ömma punkter” insinuerar att det finns massor av dem, men ett fall framåt från tidningen som annars inte är pigg på att låta någon som gillar Nya Slussen komma till tals redaktionellt, tidningen rapporterar också från måndagens fackeldemonstration]

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om 

8 svar to “Slussen Särimner”

  1. P.L. Says:

    Håller med dig i sak men vad menar du med att inga busslinjer vänder vid Slussen? Samtliga bussar till Nacka och Värmdö gör ju just detta, och de utgör ju den överlägset största busstrafiken vid Slussen.

    • Niklas Says:

      Nacka/Värmdöbussar kommer gå genom terminalen. Där blir det inga problem att vända. Däremot vänder inga innerstadsbusslinjer och det är ju det som är av intresse när vi diskuterar gatunätet vid Slussen.

  2. hagwall Says:

    Du har alldeles rätt i ditt påpekande. Svaret syftade på bron med T-korsningarna. Nacka/Värmdöbussarna kommer att vända i bussterminalen i berget.

  3. Badde Says:

    ”Ja, förutom vad gäller gångtrafik, rörelsehindrade, cyklister och kollektivtrafik”
    Du måste ha sovit igenom alla genomgångarna av Slussen.

    Detta ”Slussen är byggd för 100.000 bilar om dagen” är en fabel och rökridå.
    Var står det i originaldokumenten?
    Som mest har Slussen haft uppemot 90.000 bilar per dag och det var inte alls bra.

  4. Slussen och demokratin | Kalderén.Info Says:

    […] Radio Stockholm              Stockholms stad                     Slussendebatt 59.199704 17.780179 Like this:GillaBli först att gilla denna […]

  5. Christer Carlson Says:

    ALTERNATIV LÖSNING FÖR SLUSSEN och HELA SVERIGE

    Med arkitekt Lars Liedegrens, geniala förslag -en grön park över trafiken på Centralbron, ges ett unikt tillfälle att uppföra 25 landskaps hus på bron med restauranger, caféer, utställningshallar, butiker, hotel och barer för marknadsföring av hela Sverige på ett trevligt och kul sätt – utan att kortsiktiga privata kommersiella krafter styr.

    -Tänk att HELA Sveriges karta placeras på bron.
    – närmast Centralstation hus som representerar norra Sverige och närmast Slussen hus som representerar Sveriges södra landskap.
    OBS -inte ett friluftsmuseum eller nytt Skansen)
    -Fotgängare, turister och cyklister berikas med kreativa möten och upplevelser i en levande modell i koncentrat av det svenska landskapet, från norr till söder.
    -Bron blir en gigantisk turistmagnet och spännande åretruntupplevelse, som flanörer kan besöka helt gratis, utan att tröttna, eftersom platsen ständigt förändras av idéer, händelser och produkter från lokala talanger och företagare från Sveriges alla hörn.
    På köpet får Sverige en stinn och grann kassako som ständigt skapar nya intäkter och nya möjligheter, eftersom bron blir en naturlig plats där människor möts för att utveckla och starta nya projekt tillsammans.

    Förslaget innefattar även 11.000 nya parkeringsplatser, 3000 citybostäder + en ny T-banelinje till Nacka, från Kungsträdgården via Skeppsholmen -Djurgården- Danvikstull – Östra Hammarby sjöstad.

    KAN DET BLI BÄTTRE?

    med vänlig hälsning
    Christer Carlson
    PRESENTATION
    http://issuu.com/fotografchristercarlson

  6. Nya Slussen, nya myter « No size fits all Says:

    […] Det borde gå att vara klar med fakta och därifrån diskutera prioriteringar, men det är inte en sådan debatt som förts och förs i tidningsspalterna. Vartenda ett av de inlägg, kritiska till Nya Slussen, jag läst är behäftat med mängder av grova sakfel. En del härrör från inaktuella planer, annat har aldrig varit sant. Det går lätt att kontrollera i dokument och plankartor hur trafiklösningen i Nya Slussen kommer att se ut, okunnighet är ingen ursäkt. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: