Benny Andersson väljer sannerligen sitt politiska engagemang, tidigare har han drivit kampanj för en förlängning av upphovsrätten på inspelad musik från 50 till 95(!) år, till slut drevs en utökning till 70 år inom EU igenom av musikindustrilobbyn. Benny Andersson motiverade den förlängda tiden med att han minsann hade rätt att slippa höra den musik han dragit in pengar på i femtio år förekomma i ett reklaminslag. Och för hans egos skull skall alltså hans storsäljare fortsätta rendera honom royalties samtidigt som den förkrossande majoritet av alla inspelningar som inte är kommersiellt intressanta under ytterligare 20 år överhuvud taget inte kommer gå att få tag på på ett lagligt sätt.
70 år är en löjligt lång skyddstid, patent som tagit åratal av forskning och kostat miljarder gäller max 20 år, möjligen kan läkemedel med långa utvecklingstider få några år till för att hinna dra in utvecklingskostnaderna. Slagdängor som komponerats på en kafferast åtnjuter däremot gratis skydd och hjälp med inkassering från samhällets våldsmonopol i 70 år efter att de spelats in. Är det verkligen det skapandet som är allra viktigast för samhället att stödja och skydda?
Nu tar Andersson, tillsammans med ”kultureliten”, strid för en sönderfallande motorvägskorsning i Stockholms hjärta. I ett öppet brev till finansborgarrådet Sten Nordin visar han vådan av att vara van att få skriva sina berättelser själv. Men stadsbyggnad är inte en låttext eller ett musikalmanus, det går inte bara att hitta på fakta och sedan kräva att bli tagen på allvar. Så för att bemöta en del av de osanningar han spred idag:
Skeppsbron skall inte breddas 20 meter, det kommer inte att bli stopp vid slussöppningar eftersom minst en bro alltid är öppen, tillgängligheten blir mycket bättre än idag och har fått godkänt av Handikapprådet, gallerian blir inte 35000 kvm utan hälften och det går lätt att vända med en buss på nya Slussen.
Göran Johnson aka Fredman på Kvarnberget kommenterade i september det förslag som kultureliten stödjer i sitt upprop, ”Kulturslussen”:
som i princip gör Slussen till en stor cirkulationsplats, med försämrad framkomlighet för kollektivtrafik och fotgängare, och som exponerar hela trafikleden mellan Söder Mälarstrand och Stadsgården i ett upphöjt läge. Dessutom skyms utsikten mot Saltsjön av ett mystiskt glastak på bågar, i stället för den föreslagna Katarinaparken nedanför KF-huset. Bevare mig
Mark Klamberg undrar hur någon först kan klaga på att Nya Slussen, med 8 filer inklusive kollektivfiler, ger för stort utrymme åt bilarna för att sedan förespråka ett förslag med 10 filer. Viktor BK ser framför sig hur stadsarkitekten extraknäcker som musikkritiker.
I kväll pågår en debatt om Slussen på Debaser Slussen, i serien ”Prat om bostad”. O-rådet Rudin är där i publiken, vilket även Magnus Orest noterat. Det hade varit intressant att vara där men jag hade inte möjlighet idag.
[uppdatering: Sten Nordin och Regina Kevius skriver i dag i SvD, Nordin även i DN men det är ännu inte på nätet]
[uppdatering2: Projektledaren för Slussen, Andreas Burghauser intervjuas i DN: ”Benny Andersson har missförstått en del saker”, SvD har ringt runt och konstaterar att det blir ja till Nya Slussen senast 12 december, Orest har bloggat]
Läs även andra bloggares åsikter om arkitektur, trafik, kultur, stockholm, slussen, nya slussen, nimby, yimby, copyright, patent, ifpi, abba, benny andersson
Pingback: Slussen - ett skitfult blåshål - riv skiten och bygg nytt | Svensson
Pingback: Godtycklig censur, nu från en Akademi nära dig | No size fits all