Musik med Max

I lördags var det äntligen dags. Max Raabe och hans 25-årsjubilerande Palast Orchester kom till ett utsålt Stockholms Konserthus. Och jag hade biljett.

Tom scen från salongen

T minus nio minuter, snart är stolarna fyllda, tyvärr skulle pelaren komma att skymma gitarristen.

Recensioner av föreställningar är inte min bästa gren så jag lånar lite från Sara Norling på DN:

Det hela är oklanderligt, en nästan rituell tidsbubbla. Det smokingklädda storbandet, de vita notställen med orkesternamnet i svart, den ensamma spotlighten på sångarmikrofonen. Och så Max Raabe själv som introducerar varje nummer med släpande baryton och pokerspelarens stenansikte för att sedan sjunga dem med perfekt stenkakekrispig diktion och en röst som rör sig upp i välmodulerad falsett. Allting utfört i samma lätt framåtlutande pose över mikrofonen och med armarna hängande längs sidorna oavsett om Raabe sjunger nonsens om gorillor med villor på zoo, en kärleksförklaring till en kvinnas leende eller framstår som den perfekta butlern i Cole Porters ”Miss Otis regrets”.

Själv grips jag under kvällen ofta av en lust att nypa mig i armen. Är Max Raabe och hans Palast Orchester på riktigt?

Det är de. Dessutom riktigt bra.

På första sången blev det något fel i medhörningen, Raabe kom in en kvartston fel och låg kvar där. Eller så var det medvetet för att få publiken på spänn, resten av föreställningen hade han perfekt tonträff. Det som framgår ännu tydligare vid ett liveframträdande är hur skickliga inte bara Raabe utan också medlemmarna i orkestern är, de dubblerar på flera instrument och även på sång, en del tillochmed som solister. De har kul på scen och det märks och smittar av sig.

Leende Max Raabe på scen

Bild: DN

Raabes rollfigur kan ibland ses le, dock aldrig med ett leende som visar tänderna. Den begränsningen gäller inte för orkestern:

Springande glada orkestermedlemmar

Bild: Palast Orchester (varför de kräver inloggning hos Universal för att ladda ner högupplösta pressbilder undrar man… är det praxis för svenska skivbolag också?)

Spotify har massor med musik av Max Raabe och Palast Orchester, dock inte det senaste albumet Küssen kann man nicht alleine, som också givit namn åt deras pågående turné. För den som vill få en sammanfattning av produktionen är dubbelalbumet Palast Orchester mit seinem Sänger Max Raabe – Hitpalast en bra startpunkt. Det finns mängder med filmer på Youtube, naturligtvis, där kan man också höra och se Max Raabe när han inte är sin scenpersona. Raabe med orkester kan höras i säsongens första Rendezvous i P2, och läs gärna Lars Rydings artikel i SvD från förra sommaren.

Hela denna turnéomgång är slutsåld och även tre av fyra föreställningar i nästa omgång. Men för den som vill se Max Raabe & Palast Orchester i Sverige är det inte helt kört, det finns fortfarande kvar biljetter till Lisebergshallen 7 oktober.

Jag har tidigare skrivit om Raabe här och här.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Ett svar to “Musik med Max”

  1. Den äkta schlagerfestivalen hålls i Stockholm 8 maj « No size fits all Says:

    […] år efter att de besökte Sverige är det nu klart med en ny turnéomgång med Max Raabe och Palast Orchester. Från kl nio […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: