Är SL-kortet för dyrt?

Priset på SL-kortet höjs från september med en hundralapp, det kommer då att kosta 790 kronor. Men i jämförelse med resten av Sverige är det fortfarande lite pengar för mycket trafik.

SL-kortet har stigit i pris snabbare än inflationen, är det rimligt? Ja, riktlinjen är att SL-kortet kostar 50 procent av den verkliga kostnaden, resten betalas av skattemedel. Mer utbyggd trafik kostar mer, ju större och mer utspridd stad, desto dyrare. Innan tunnelbanan byggdes gick kollektivtrafiken i Stockholm med vinst(!) Just nu byggs Citybanan, till en totalkostnad på över 16 miljarder. Dessutom byggs spårväg till Solna, flera järnvägar rustas upp till dubbelspår, nya bussar köps in och flera spårvägar är på väg att byggas. Det är inte gratis.

Då höjningen presenterades gjorde finanslandstingsrådet Rosdahl en mindre lyckad liknelse om chipspåsar, vilket han nu bett om ursäkt för. (För att riktigt få fram poängen om dålig faktakoll illustrerade DN med en bild på fel landstingsråd, Christer G Wennerholm i stället för Torbjörn Rosdahl.)

Christer G Wennerholm, tunnelbanespärr, chipspåsar

Trafiklandstingsrådet på bild

Planka.nu klagar över höjningen, en märklig inställning från personer som inte tänker betala oavsett hur dyrt eller billigt det är. Att snyltarna utan kritiska frågor får bre ut sig i tidningarna är också märkligt, för trots allt deras prat om ”solidaritet” är det just vad de är. Mig veterligen har inte någon av planka.nu:s medlemmar gjort de extra inbetalningar av landstingsskatt som skulle finansiera en nolltaxa. När de börjar göra det kan man börja fundera på att inte kalla dem snyltare.

Sedan är det en annan sak att deras vision om avgiftsfri kollektivtrafik inte håller, det är redan så mycket dyrare att ta bilen än kollektivtrafiken så minskningen av bilismen skulle bli marginell. De grupper som däremot skulle öka sin användning av kollektivtrafiken är de som redan använder kollektivtrafiken, går eller cyklar. Den stora effekten av att ösa skattepengar på en nolltaxa skulle alltså bli ännu större trängsel i kollektivtrafiken och en befolkning som motionerar mindre. Jag öser hellre skattepengarna på en utbyggnad av spår och på inköp av nya tåg och bussar. Det är bekväma, rena och punktliga transporter som konkurrerar med bilen, inte priset på månadskortet.

Tobias tycker att stockholmare är bortskämda och jämför med den dyrare och sämre kollektivtrafiken i Storbritannien där han bor. Thomas påpekar att Socialdemokraterna när de sist satt vid makten höjde både skatten och sl-priserna.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

6 svar to “Är SL-kortet för dyrt?”

  1. Tobias "Radikalen" Cuthbert Says:

    Håller helt med och har inget att tillägga. Tack för länken förresten.

  2. Har röstat borgligt, men tänkt om Says:

    Moderaterna framstår som alltmer verklighetsfrånvända. Rosdal gjorde igår en Marie Antoinette. Nu gör han en pudel. Men faktum framstår är att det är uppenbart att ni bytt bunkern mot luftslottet. Skall ni inte införa adelsprivilegier och feodalsystem igen?

  3. En chefspappas vardag… » Mer chips åt folket! Says:

    […] det bäst där ute! Andra bloggar: No size fits all, Martin Moberg, Ann-Sofie Wagström, Lukas Romson, Min lilla åsikt, Radikalen, Peter Larsson, […]

  4. Magnus Says:

    Om jag förstår ”Har röstat borgligt, men tänkt om” rätt så anser han/hon att Rosdal, liksom Marie Antoinette, blivit beskylld för ett yttrande han aldrig sagt?

  5. Christian Says:

    Idag får man dubbelt så många liter bensin för kostnaden av ett SL-kort än 1981. Sen blir folk förvånade över bilköerna… Kollektivtrafik är effektivt, därför bör det premieras och avgiftsbefrias på bilismens bekostnad

  6. Plankstekare är inget moraliskt föredöme « No size fits all Says:

    […] Ett annat argument är att en nolltaxa skulle minska bilåkandet, men det gör den inte, det är redan så oerhört mycket dyrare att ta bilen än kollektivtrafiken så minskningen av bilismen skulle bli marginell. De grupper som däremot skulle öka sin användning av kollektivtrafiken är de som redan använder kollektivtrafiken, går eller cyklar. Den stora effekten av att ösa skattepengar på en nolltaxa skulle alltså bli en ännu större trängsel i kollektivtrafiken och en befolkning som motionerar mindre. Jag öser hellre skattepengarna på en utbyggnad av spår och på inköp av nya tåg och bussar. Det är bekväma, rena och framförallt punktliga transporter som konkurrerar med bilen, inte priset på månadskortet. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: