Det man inte vet…

Jag är, liksom Mymlan, inte speciellt förvånad över nyheten att det i iPhone lagras en hemlig fil som med stor precision visar var telefonen befunnit sig. (Ja, data lagras även när GPS:en är avstängd, den positionsbestämmer med hjälp av mobilmasterna). Funktionen infördes med iOS4, men står inte listad under dess ”Hundreds of amazing features”. (Nej, jag tror inte att det bara är Apple som samlar in personliga data utan att tala om det).

Joakim Jardenberg är rasande arg på Apple:

Jag är transparensivrare och kör själv realtidslokalisering via Latitude – men det är MITT val. När jag reste runt i Egypten i november på uppdrag av Svenska Institutet så var jag noga med att tänka på skillnaden mellan min transparens och andras transparens. Jag ville inte utsätta de jag träffade för någon risk, och aktade mig nog för mitt vanliga beteende.

Och nu visar det sig att jag passerat genom Egyptisk säkerhetskontroll på flygplatsen (och turkisk också för den delen) med all den här informationen i min dator och i mina telefoner! Apple, fattar ni hur mycket det SUGER?

Det är skillnaden mellan transparens och övervakning som så många inte begriper. De säger att ”vadå, ni talar ju ändå om på Facebook vad ni gör, då kan ni ju inte klaga om FRA eller skivindustrin följer vem ni träffar, vem ni pratar med och var ni är.”

Det första har man valt själv, man väljer själv hur mycket information man vill lämna ut, när och till vem. När vi utan vårt medgivande övervakas elektroniskt så kan vi inte välja vad vi vill dela ut om vårt privatliv eller vem som skall få reda på det.

SvD rapporterar:

Att Apple valt att ha en sådan fil i sina telefoner utan att informera sina användare tycker han är helt fel. Till saken hör även att det inte går att stänga av funktionen.

– Jag blir arg och lite ledsen. Jag hade inte trott att Apple skulle göra en så dumhet. Jag tror att de bara inte tänkt sig för, de står oftast på barrikaderna för det goda.

Joakim Jardenberg har två alternativa förklaringar till filens existens. Antingen för att rätta till klagomålen mot Apple om iPhonens dålig mottagning eller för att använda informationen till riktad marknadsföring.

– Ironisk nog är det enda sättet att bli av med filen att jailbreaka, alltså knäcka, telefonen och det gillar ju inte Apple, säger han.

Har du iPhone och vill kolla vad den lagrat kan du göra det med det här programmet (som medvetet visar ganska oprecisa koordinater, själva datafilen har dock mycket exakta data). Skaparna av programmet förklarar varför existensen av denna fil är ett problem:

Det mest omedelbara problemet är att dessa data lagras i en lättläst form på din maskin. Alla andra program du kör och alla användare med tillgång till din maskin kan se den.

Det mer grundläggande problemet är att Apple överhuvudtaget samlar in denna information. Mobiloperatörer samlar in motsvarande data som en naturlig följd av deras verksamhet, men det stannar bakom deras brandvägg. Det behövs i normala fall en husrannsakningsorder  för att komma åt dem, men denna fil är tillgänglig för alla som kan lägga händerna på din telefon eller din dator.

Genom att passivt logga din position utan ditt medgivande har Apple gjort det möjligt för vem som helst från en svartsjuk partner till en privatdetektiv att få en detaljerad bild av hur du rört dig.

Det är inte bara snokande anhöriga och arbetsgivare som kan komma åt uppgifterna. Numera har tullen vid gränserna rätt att genomsöka dina datorer, mp3-spelare, mobiltelefoner och kameror ”i jakt på piratkopierade varor” och annat och i USA kan din mobiltelefons innehåll numera kopieras av polisen när de stannat dig för en trafikkontroll.

Och det är inte bara säkerhetstjänster från mer eller mindre demokratiska stater som tycker att sådan information är högintressant.

För övrigt verkar det som Scoopertino hade lite mer rätt än de trodde.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 svar to “Det man inte vet…”

  1. Vägen till helvetet är kantad av praktiska funktioner | Fröjdhpunktse Says:

    […] Bloggar: Kjellberg, Mymlan, No Size Fits All […]

  2. Att Iphone är en Itrack har väl vi vetat länge? « Sverige är inte världens navel! Says:

    […] och Alasdair Allan har lett till en stor debatt internationellt och i Sverige. Som man kan läsa hos Svensson, Gun, Deepedition, Futuriteter, DN, och SvD och Svd, Expressen, DN, och […]

Kommentera

