Stockholmskryssen färdigräknade

Jag är nöjd med att med 176 kryss ha klättrat 16 placeringar på riksdagslistan, från 30 till 14. Hade vi haft det finska systemet som bara går på kryssen skulle hade jag varit på gränsen att komma in, beroende på hur många på listan som blir statsråd. Jag delar rekordet med Marianne Watz som står på plats 19 och skulle hamna på plats 3 om kryssen fått bestämma. Min listkollega Lars Sporrong som själv spurtade in tretton placeringar har sammanställt en komplett lista över kryssresultaten.

I dag blev äntligen siffrorna klara också för kommunalvalet i Stockholm. Ett fel med dataöverföringen gjorde att det sista av de 509 valdistrikten, Råcksta Västra, dröjde ett dygn extra.

I kommunvalet kryssade jag mig med 163 kryss upp från tionde till sjunde plats i min valkrets Bromma-Kungsholmen. Inte heller i kommunvalet fick det någon direkt betydelse för placeringen eftersom man hade behövt 5% kryss, jag fick 0,43%. Min placering på valsedeln gör dock att jag blir invald till kommunfullmäktige ändå, som andre ersättare. Kul är också att jag också fått kryss i samtliga de fem andra valkretsarna, det innebär att tjugo personer där gjort sig omaket att skaffa en valsedel från ”fel” valkrets för att kunna kryssa mitt namn, trevligt!

Alla Stockholmskryss är inte färdigräknade, landstingsräkningen är just påbörjad och beräknas klar i morgon, där kandiderar jag dock inte.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

