Vad gör en bra blogg?

Kent Persson slängde i måndags ut frågan: Vilka bloggare anser du vara bra?

Det har renderat några tio-i-topp-listor. Någon rangordnad uppräkning kommer inte jag att bidra med, men lite namedropping måste det väl bli så here goes: några av de bloggar jag brukar läsa med behållning; Peter Santesson-Wilsons Inslag, Johnny ”Josh” Olssons Humla, Liberala LouiseP, och sagofarbröderna i livbåten, Frihetlige Tierpssossen Laakso. Den produktive rabulisten Blogge, naturligtvis, och Hax såklart,  Tokmoderaten från min gamla hemstad, rappa Besserwisserhanna, m fl, m fl… Skulle jag bara läsa en enda blogg skulle det vara Johan Ingerös.

Mer intressant än vilka är dock varför. Jag kan i stort sett hålla med om HAX’ definition om vad som gör en bra blogg:

Till att börja med bör den vara uppdaterad helst en gång om dagen. Annars är det ju ingen idé att gå dit i sitt dagliga bloggsvep. (Och uthållighet är det som över tid bygger en stor, trogen läsekrets. Uthållighet kräver i sin tur engagemang och en viss tjurskallig envishet.)

Man kan aldrig skriva för kort, aldrig för kul och aldrig ha med tillräckligt mycket fakta. (Där vet jag själv att jag ofta syndar.) Jag gillar när politiska bloggar innehåller nyheter. Och kritisk, självständig analys.

Just det där med kort kan jag inte hålla helt med om, en blogg med bara korta inlägg tycker jag blir trist. Även om länkarna är bra så måste det finnas med en självständig värdering och helst komplettering. Fakta och källhänvisningar försöker jag att ha med mycket av  i mina egna bloggposter, tyvärr gör det självpåtagna kvalitetskravet ofta att snabbheten och kvantiteten blir lidande. (Och som man säger i strategispel, quantity is a quality all of it’s own.)

Det innehåll jag gillar är samhällsdebatt och politik, med kultur, historia och allmänt intressanta/roliga saker instuckna ibland. Förutsägbara bloggar är tråkiga bloggar.

Förutom innehållet så bör en bra blogg också ha en form som inte irriterar eller distraherar för mycket från innehållet. Några exempel på bloggar som jag gillar men vars format gör läsupplevelsen mindre angenäm än vad den kunde varit;

Erixon och Norberg har ingen kommentarsfunktion (och faller därigenom också igenom min definition av “riktig” blogg, jag förstår deras bevekelsegrund eftersom det annars hade varit ett enormt arbete att moderera, men det gör också att jag inte kan kalla dem för ”riktiga” bloggar)

Moderate riksdagsmannen Jan Ericson i Ubbhult är mycket flitig med att dela med sig av riksdagsarbetet, tyvärr använder han sig av ett hopplöst format som inte går att länka till, ingen kommentarsfunktion finns och tills nyligen fanns inte ens en fungerande rss-feed… (Ett plus dock för hans många och ofta egenfotograferade bilder). Synd eftersom han skriver mycket och bra. Fixar han till dessa teknikaliteter och lär sig att länka så kommer han att vara en av de absolut bästa moderata bloggarna.

Mattias skriver bra om politik i min gamla hemstad Sundbyberg, dock blir jag sjösjuk av hans layout. Men smaken är ju olika…

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om bloggosfären, bloggar, samhällsdebatt

2 svar to “Vad gör en bra blogg?”

  1. Cornucopia Says:

    Dumheter att Erixon skulle tvingas lägga ner en massa tid på att moderera kommentarer. Jag har i stort sett lika många besök som Erixon, just nu 12319 mot hans 12899 på sju dagar enligt Bloggportalen, och hanteringen av kommentarer tar minimalt med tid.

  2. Mattias Lönnqvist Says:

    Sjösjuk? Den kommentaren har jag aldrig fått tidigare. Utan att utlova några ändringar av designen, har du några exempel på vad det är som du inte gillar i designen (egentligen borde jag göra en större omdesign, men det får vänta till efter valet)

Kommentera

