Röda bloggare klär inte i klänning

Det finns anledning att återkomma till veckans Brännpunktsartikel där (S)-bloggaren Johan Westerholm och (M)-bloggaren Kent Persson vädjade om en ren valrörelse. Tokmoderaten skriver:

När Johan Westerholm, som skrivit artikeln med min partivän Kent, manar till att en ren valrörelse och själv är djupt involverad i torpederingen av Centerpartiet så kan man ju undra vad en ”ren” valrörelse innebär? Är det när alla andra lämnar sossarnas svagheter i fred men låter sosseriet själva skjuta lågt?

En valrörelse måste vara spännande, den måste engagera folket och väcka känslor för att se till att väljarna väljer att gå till vallokalen. Men att bara för den skull överdriva, svartmåla och demonisera motståndaren känns fel och lågt. Däremot måste det väl vara OK att förstärka negativismer och dåliga nyheter för motståndaren på samma sätt som man jublar och överdriver de positiva nyheter som strömmar emot det egna laget, eller…?

En valrörelse utan känslor är precis lika farlig för demokratin som en valrörelse full av övergrepp och falskspel. Balansgången är och förblir svår, men den måste vandras – just för att vi har olika alternativ, olika ideologier, olika företrädare, olika mål för vår politik.

Även Mary är inne på samma spår när hon konstaterar att en valrörelse är en valrörelse och inget prinsessbröllop.

Miljöpartisten Jakob Lundgren kommenterar artikeln från sitt håll, för honom är det däremot Kent Persson som är boven eftersom denne använder ord som ”kartell” för att beskriva vänstersamarbetet. Ett typ av språkbruk som Lundgren själv aldrig skulle nedlåta sig till. Eller hur var det nu…

”jag kommer aldrig att använda mig av värdeord såsom kartell eller experiment”

Ok, i mina öron låter, faktiskt, ”stupstock” värre.

”och om jag gör det hoppas jag att någon påpekar det så att jag kan bättra mig”

Härmed gjort🙂

Nå, det är inte lätt att hålla sig fri från negativism när man medverkar på en sajt – Alliansfritt Sverige – som har som deklarerad policy att syssla med negative campaigning. De är emot, de är inte för någonting. Skulle det visa sig att Alliansen och vänstersidan har exakt samma åsikt i en fråga så angrips ändå bara Alliansen.

Men deras innehållsdeklaration är åtminstone ärlig. Värre är det med Tvättstugan, den lät ju som en bra idé när den kom, den sa sig vilja belysa och motverka smutskastning och medvetet spridande av felaktiga fakta. Det visade sig dock efter tio millisekunder att den inte alls brydde sig om all smutskastning i politiken, utan enbart den som de ansåg kom från högersidan. Det står absolut ingenting om det i innehållsdeklarationen så man skulle ju kunna påpeka att de kör med falsk varudeklaration, om man vore på det humöret… (Fast då måste man maila, sajten har, lämpligt nog, ingen kommentarsfunktion).

Ledande vänsterföreträdare blir upprörda över att kallas för ”kartell” och ”experiment”, ett skämt om ”Tobleronepolitik” anses som avgrunden av nedrighet. Själva utmålar de Fredrik Reinfeldt som varulv, pedofil och kvinnomisshandlare som inför stupstock för människor eftersom han för en satanisk politik som vill ont. Jo det är till att ha skillnad på referensramarna.

Så bästa ”progressiva” bloggare som gnäller över smutskastningen från Allianssidan: Sopa rent framför egen dörr först, det är närmare…

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 svar to “Röda bloggare klär inte i klänning”

  1. jakob Says:

    Det var tyvärr inte jag som skrev debattartikeln utan jag står bara med som undertecknare, och för att jag skulle skriva under krävde jag att man ändrade en del saker som jag uppfattade som raljerande och värdeladdade utryck, tyvärr var stupstock inte en av dom. Det var inte förrän nyligen jag insåg vad stupstock refererade till och när jag insåg det tyckte jag att det var tråkigt att jag satt mitt namn till någonting sådant, men det var för sent då.

  2. Krokodiltårar, bjälkar och hönor « No size fits all Says:

    […] tiden kan Baylan ta en paus i tittandet efter grandet i sin broders öga och titta efter bjälken i sitt eget. LO har nu nämligen gått ifrån att karakterisera […]

Kommentera

