Skattefinansierad hederskultur

Den som rört sig på gatorna i Örebros och Värmlands län har riskerat att mötas av detta:

Din dotter är fortfarande oskuld
Det handlar om en kampanj där 26 kommuner lagt skattepengar på att propagera mot langning med hjälp av skam- och hederskultur. Hanna ogillar starkt den människosyn som ligger bakom kampanjen:

Budskapet att jag förväntas uppröras av att kvinnor framställs som villiga är ett budskap om att kvinnor som har sex är orena. Det är ett budskap om att hela kvinnans väsen sitter i hennes kön, och att det blir befläckat av sex.

Sakine skriver om hederskultur, det gör även ProjO:

Man vill gärna intala sig att det inte finns någon hederskultur i Sverige, men tittar man på den här reklamkampanjen så inser man snabbt att så inte är fallet. Hedern här handlar om att beskydda offret (kvinnan) från det smutsiga (sexet). Som om kvinnans heder satt i hennes obefläckade könsorgan!

Sånt här tänkande gör mig heligt förbannad, eftersom det dels omyndigförklarar alla av honkön, som om sex är något kvinnor inte kan hantera på egen hand utan måste ha en förmyndare (hennes far, pojkvän, eller staten) att hantera åt henne och skydda henne från. Dels förstärker det synen på kvinnans könsorgan som något heligt som inte ska befläckas av syndigt leverne.

So what om hon inte är “oskuld” längre? Vadan pojkarnas “oskuld”? Om hon vill knulla på fyllan så är väl det enda problemet om hon inte fått kondomer med sig hemifrån möjligen. Chansen att ångra sig är väl lika stor oavsett kön och ja, det är många som gör dumma saker på fyllan oavsett kön.

Djävulspojke och ängelflicka

Illustration: Marcus Fridholm

Marcus Fridholm har en teori om hur kampanjmakarna tänkt sig att det skall vara:

Så vad är det värsta som kan hända så länge frivillighet råder? En kille/tjej blir av med oskulden — big deal.

I någon slags romantisk novelliknande föreställningsvärld skall det helst ske när man är sisådär sjutton, arton, nitton år och i det närmaste funderar på att förlova sig med tjejen/killen man varit tillsammans med ett halvår eller mer.

Man planerar fnittrande att ”nu skall det ske” och travar iväg och köper kondomer medan man rodnar hela vägen upp till hårfästet. Sen fumlar man omkring i sängen, hellre än bra, och det gör lite ont — men vad är väl en bal på slottet, det kan ju vara tråkigt och alldeles alldeles underbaaart! Det är faen i mig rena staffan hildebrandsexet som är idealet för hur man skall göra första gången — ni vet ”G som i Gemenskap”: nakenbad mitt i natten, motorcykel, några procent hit eller dit-snack och sen armhävningsknull. Efteråt sitter man i sängen och sjunger sånger tillsammans medan solen går upp.

I Expressen skriver Johannes Forssberg att kampanjen är idiotisk. Reklambyrån Bulldozer som gjort kampanjen skriver om uppmärksamheten på sin blogg, det är tydligt att reklambyråns mål är att ”första gången” faktiskt skall gå till på kiosknovellvis. Dr M sammanfattar hos Fridholm:

Saxat ur reklambyrå-VD:ns försvarstal:

”De unga människor vi pratat med upplevde att oönskat sex är ett större problem bland unga tjejer än bland unga killar.”

Och det har inte möjligtvis någonting att göra med exakt den unkna sexualmoral er kampanj bygger på och underblåser, tror du?

”Jag tror helt enkelt att sex för första gången blir bäst om man gör det nykter, av egen fri vilja. Det är ingen moralkaka, utan egen praktisk erfarenhet.”

Tja … är det inte frivilligt är det våldtäkt, och det är en annan diskussion, no? Och jo, i samma ögonblick som du generaliserar din egen personliga erfarenhet till allmängiltig regel för hur vi ska handla och uppleva saker blir det en moralkaka. Och så var det det där med den där heliga första gången … Hade det inte varit bättre att hålla sig till att konstatera att man i regel är en usel beslutsfattare på fyllan?

Bloggen saknar kommentarsfunktion, välkomna till 1999… Hos reklambyrån kan man även se de övriga affischerna i kampanjen. Notera det genomgående temat: hur flickor blir offer och pojkar (sex)förbrytare så fort de tar ett glas.
Galleri med skrämselpropaganda

Att utnyttja unga flickor i propagandan är inget nytt, Mattias skrev om det förra året när Systembolaget själva var ute och spelade oskulds- och befläckelsekortet inför skolavslutningarna. Alkosexism är ju inget nytt för alkoholmonopolet. Jag undrar vad Kent tycker om kampanjen i hans län?

Tanja tänkte maila Stoppa Langningen för att fråga vad de egentligen menade. Hon gick in på deras hemsida, hittade ingen mail, men däremot en länk till deras Facebookgrupp.

Det första jag såg på väggen var följande

Sture Rosenqvist: I vårt grannskap har vi löst detta på ett mycket bra sätt som jag rekomenderar till er andra oroliga föräldrar. Vi är en grupp vuxna som går runt på gatorna och när vi kommer till ett hus där det finns festande ungdommar (spelas mycket hög musik) tar vi oss in, kollar legetimation och om inte samtliga deltagare kan bevisa att dom är över 20 år, beslagtar vi och häller ut all deras alkohol. Sedan vi började med detta för 3 år sen har det blivit mycket lungnare.
Johnny Sten: Bra initiativ!

Jag tycker det är bra när vuxna försöker ha kontakt med ungdomar, men det finns bra former och dåliga. Här ställer jag mig tveksam till ifall detta över huvud taget är lagligt. Och hade det varit min kampanjs sida hade det där inte stått kvar och användarna hade blockerats. För att inte drar ned min kampanjs trovärdighet, alltså. Å andra sidan verkar Stoppa Langningen klara det så bra på egen hand att de nog inte är rädda för konkurrens.

Herr Klokbok undrar om ovan citerade Sture Rosenqvist är på riktigt och drar slutsatsen att det inte kan uteslutas.

[Uppdatering: Simon Kågedal har kollat upp användarprofilerna och visat att Sture och Jonnny i själva verket är två facebooktroll. Men kvar i gruppen är de.]

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 svar to “Skattefinansierad hederskultur”

  1. Är Facebook-mannen på riktigt? « Herr Klokboks Kollektion Says:

    […] Via No Size Fits All får jag reda på att Simon Kågedal gjort en liten reverse image search med hjälp av TinEye på […]

  2. Enligt Min Humla » Usla kampanjer och din dotter Says:

    […] apropå dricka: En annan kampanj som får mig att vilja agera tvärtom är den från stoppa langningen, som med ett äckligt […]

  3. Johan Lindén Says:

    Se den tydliga koppling till sexköpslagen. Hur ofta har vi exempelvis hört argumentet ”vill du att din dotter?…”

  4. Johan Lindén Says:

    Dessutom:Sture Rosenqvist och hans anhang borde dömas för olaga intrång och egenmäktigt förfarande. Bryta sig in i folks privata bostäder och kolla legitimation… Rena Stasi-fasonerna.

  5. Nykterhet och puritanism | Magasinet Neo Says:

    […] varna föräldrar för att deras tonårsdotter skulle vilja ligga om hon dricker, en varning som i lokala kampanjer togs till det rent hederskulturella (bilden […]

  6. Hederskulturen tar taxi | No size fits all Says:

    […] sitt sunkiga hederstänk ligger denna kampanj i nivå med en kommunal kampanj för fyra år sedan. Den var i och för sig inte kommersiell reklam utan propaganda för ett i sig behjärtansvärt […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: