Verklighetsförfalskningens folk

I Svenska Dagbladet leds det ”journalistiska” betongkramandet av två Andersson (jag har inte lyckats utröna om de är släkt) som dock aldrig är betrodda att skriva nyheter. Desto mer plats får de att bre ut sig i krönikor, kommentarer och kulturartiklar.  Magnus Orest skriver här om Elisabet Anderssons brännvinsjournalistik. Den andra Andersson, Ola, har belönats med stipendium av en av de organisationer han förväntas granska, vilket väl inte kan anses så himla lämpligt kanske… Magnus har kollat vilka som sitter var i det stockholmska bevarandekonglomeratet.

Ola Andersson förekommer på prominent plats hos Lars ”gamla fina, välfungerande Slussen” Epstein när denne refererar bevarandedemonstrationen som hölls i lördags. Enligt Epstein tycker Andersson att

Det är Slussens förtjänst att innerstan i dag knyts samman till en enhet.

I det nya förslaget är det tänkt att fotgängarna ska ta sig på en blåsig sluttande hundra meter lång gångbro över vattnet mellan stadsdelarna. Den nya Slussen är planerad för bilismen. Den åttafiliga motorleden har större kapacitet än nuvarande Slussen trots att ansvariga politiker sagt sig vilja bygga om Slussen för mindre biltrafik än i dag. Dagens Slussen är genialisk och framstår som än mer genialisk för varje nytt arkitektförslag som presenteras.

Reality check: uncheck.

Läs hela inlägget, det är ingen ände på hur bevarandevärd talarna tycker en sönderfallande, vindpinad, överdimensionerad betongtrafikapparat i hjärtat av Stockholm är.

Varför åtta filer är en motorled medan tolv filer knyter samman staden framgick inte av referatet… Men här kan den som göra sig en egen uppfattning jämföra trafikytorna för bilar respektive gångtrafikanter i den nuvarande Slussen och i förslaget till ny lösning. Ledtråd: det nya förslaget innehåller åtta filer för motorfordon, den befintliga Slussen tolv till fjorton beroende på var man räknar.
Gamla Slussen från ovan
Nya Slussen från ovan
Bilder: Magnus Orest

Papperstidningen DN  meddelade i söndags att det nya förslaget för Slussen innebär ”bredare broar över Mälarens vatten”. Man förstår att artikelförfattaren ville vara anonym…

[uppdatering: i DN 27/4 skriver Rasmus Wærn en bra och konstruktiv artikel, även om DN:s ingress (föga överraskande) är missvisande. Författaren – arkitekt och arkitekturhistoriker som arbetade med Wingårdhs förslag till Slussen – skriver inte alls att Slussenförslaget ger mer än det tar, däremot att vissa detaljer gör det.]

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: