En studie i grönrött

Socialdemokraterna i Stockholm har visst förnyat sig! I alla fall lite grann… Nu sviker de sina vallöften före valet i stället för efter, alltid något. Som jag misstänkte för tre veckor sedan så var Jämtins löfte om att driva igenom bygget av Förbifart Stockholm mer att se som en målsättning. Idag bedyrar hon att hon inte känner sig överkörd när de rödgröna meddelar att de skall lösa problemet genom att inte lösa det. Om de vinner valet skall i stället en regional folkomröstning hållas i september 2012 som ställer Förbifarten mot utbyggd kollektivtrafik. Den som vill ha båda kan se sig i stjärnorna efter det. Eller rösta på Alliansen. Trängselavgift på Essingeleden blir det hursomhelst från 2011 om olyckan skulle vara framme, alltså minst 9 år innan en alternativ väg kan stå klar.

De spårsatsningar de rödgröna talar om är så gott som samtliga antingen redan igångsatta eller föreslagna av Alliansen, skillnaden är dock att Vänsterkartellen saknar finansiering för hälften.

Tokmoderaten har förtjänstfullt kommenterat den tillbakaburna långbänken på sin egen blogg och även på den nya gruppbloggen Moderata Perspektiv, där efterlyser han sossebloggare som är positiva till dagens besked. Jag har faktiskt hittat ett par som är rent lyriska: Tord Oscarsson och Johan Sjölander. Peter Karlberg tycker däremot att Socialdemokratin har sålt ut Stockholmarna för makten.

Socialdemokraterna och speciellt Jämtin är förlorarna idag, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är vinnarna. Yvonne Ruwaida tror att alla är nöjda med den här uppgörelsen, det är hon nog rätt ensam om, däremot är det många som undrar vad den som vill ha både utbyggd kollektivtrafik och Förbifarten skall rösta på i omröstningen, om det kunde hon inte ge några besked.

P J tror i SvD inte att sannolikheten ökat för en rödgrön valseger i höst, han tror att väljarna vill ha besked, och en regering som regerar:

[S]kolan, Afghanistan, kriminalpolitiken, allt det som plötsligt dyker upp och måste hanteras utifrån omdöme och klokskap…. Hur många vill verkligen ha ett styre som placerar samordningskansliet hos Valmyndigheten?

Johan Ingerö undrar hur de rödgröna tänkt sig att ändra grundlagen på bara en mandatperiod för att kunna tvinga ett borgerligt styrt landsting att genomföra en kommunal folkomröstning.

Det här gänget kan inte knyta sina egna skosnören, än mindre styra ett land. Men så länge åtminstone ett av partierna inte tilldrar sig minsta kritiska mediegranskning lär de kunna surfa på.

Min kollega i Stadsdelsnämnden, folkpartisten Hans Åberg konstaterar att detta bara är en i raden av testballonger från Jämtin som skjutits ned.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

9 svar to “En studie i grönrött”

  1. Johan Sjölander Says:

    Hej. När det gäller glada sossar kan du också kolla in på tex s-bloggar.se, där finns ett antal (som Robert Noord, Peter Andersson, Veronica Palm och andra) som uttrycker sin glädje över en fantastisk överenskommelse. Min bild är att den stämningen råder bland de allra flesta.

    Inte minst är det ju kul eftersom överenskommelsen oavsett folkomröstningen innebär resurser till sådan som moderater säger nej eller misslyckats med att få fram pengar till; som mer tunnelbana (Odenplan – Karolinska/Norra station), Spårväg Syd, dubbelspår till Nynäshamn etc.

    Det kan skapa en bra diskussion i valrörelsen (t-banan norrut från Odenplan tycker jag exempelvis är en alldeles utmärkt fråga att diskutera).

    • hagwall Says:

      Johan, problemet med en linje Odenplan-Karolinska är inte att det fattas pengar, det är att den enligt ert förslag skulle ta bort vart tredje tåg på gröna linjen västerut. Den som någon gång åkt gröna linjen under rusningstrafik (och även annars) vet hur fullständigt huvudlöst ett sådant förslag är.

  2. BosseL Says:

    S har satt ned betongklacken och MP får vara med och bygga Förbifarten mot sin vilja om det blir ja i folkomröstningen.

    S har redan givit klartecken till Förbifarten som regeringen beslutat om.
    Och vilka ska få rösta ? Det är ju en väg som ska gå Förbi Stockholm och betalas av både statliga och regionala medel.

    I folkomröstningen om trängselskatterna fick bara boende i Stockhoms kommun(stad) inkl. t.ex. Farsta och Hässelby (som ingår i Sthlm) rösta, men inte boende i t.ex. Solna som bor bara några hundra meter från tullarna.

    Men visst blir det bättreflyt i biltrafiken om man har mer kollektivtrafik – förutsatt att bilister väljer kollektivtrafiken i stället. Om man inför ny bekväm kollektivtrafik ökar andelen bilister som väljer kollektivtrafik – det finns det samstämmiga internationella bevis för.

    En modern spårvagn, som t.ex. Paris nya vagnar, har en kapacitet runt 200 pass. Den tar lika stor plats som sex bilar.
    I bilarna färdas i snitt 1,4 pers, även i rusningstid. En spårvagn tar alltså motsvarande 142 bilar, men då blir det även ståplatser förstås. Om man bara räknar sittplatser i spårvagnen (ca 80) motsvarar det 57 bilar – ganska bra ändå.

    Men – nu är ju den rödgröna röran oense även vad gäller Stockholms nya spårväg som alliansen beslutat om och redan har börjat bygga. Mp är för S emot och v vet inte riktigt vad de vill. Folkomröstning ??

  3. Vilka fler frågor ska det folkomröstas om? « Kent Persson (m) blogg Says:

    […] Hagwall och Badlands Hyena och Rolf och Peter och Robert och Moderata […]

  4. Förbifart Stockholm blir förbifart Sahlin | Dayana Jadarian Says:

    […] Hagwall, Peter Andersson, Törnqvist, ETR, Kuniri, Krohniskt, Bjerke, Böhlmark,Centralt, Gulan Avci, […]

  5. Johan Sjölander Says:

    Per: Nej, det är alls inte så att en kapacitetsstark tågförbindelse under jord Odenplan – Karolinska med nödvändighet skulle ta bort vart tredje tåg norrut (och jag åker dagligen den sträckan så jag vet hur illa det vore). Man kan tänka sig en skyttellösning, och det finns även andra tekniska möjligheter – av moderaterna ej utredda – som kan gå att begagna sig av för att komma runt problemet.

    Och det saknas de facto pengar. Eftersom staten sa nej (säkert underlättades det av det ideologiska motståndet mot tunnelbana hos borgerligheten, åtminstone i Stockholms läns landsting).

    Saknas pengar, i den borgerliga budgeten alltså. Med en rödgrön regering blir det lyckligtvis en annan sak.

  6. Hansson Says:

    Bilar och vägar släpper inte ut någon CO2. Det är det bara dåliga bränslen som gör.
    Nu börjar elbilar och biobränsle baserade bilar röra på sig. En elbil som står still i en bilkö släpper inte ut något.
    Jo, förbifarten hjälper mot trängseln i stockholmstrafiken genom att de bilar som skall igenom stan inte måste in i stan och trängas. Båda behövs och du får inte bättre lokaltrafik för att du hindrar biltrafik. Skulle den fuskbyggande rödgröna röran vinna valet och stoppa förbindelsen så leder det bara till att den med nödvändighet ändå kommer att byggas till sist. men då till en än högre kostnad. Ingen vinst, bara förlust.
    Nej, ny lokaltrafik i Stockholm löser inte problemet som förbifarten löser. Hur man kommer förbi Stockholm utan att åka igenom stan. Situationen i stan bli också bättre genom att förbitrafiken inte behöver in och stångas på Essingeleden.

  7. Är detta ‘helvetets förgård’? « Olssons Blogg Says:

    […] (DN); Dick Erixon; Lars Björndahl; Per Gudmundson; KajsaLisa; Per Pettersson; Badklands Hyena; Hagwall; Pär Johnson; SvD; SvD; Eie Herlitz (Brännpunkt – riktigt verklighetsfrämmande om du […]

  8. ‘helvetets förgård’, dag 2… « Olssons Blogg Says:

    […] Erixon; Lars Björndahl; Per Gudmundson; KajsaLisa; Per Pettersson; Badklands Hyena; Hagwall; Pär Johnson; SvD; SvD; Eie Herlitz (Brännpunkt – riktigt verklighetsfrämmande om du […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: