Slussen, Slussen gamle vän

I dagens SvD fick vi oss till livs ett präktigt bakåtsträveri. Ett antal arkitekter och ”kulturpersonligheter” dömer där ut nya Slussen, dock utan några som helst egna förslag på hur det skulle kunna förbättras. Deras huvudtes är att bilarna dominerar nya Slussen.

Artikelförfattarna tycker att det blir för mycket med åtta filer på den nya bron. Då ställer man sig frågan, har de någonsin besökt nuvarande Slussen, den som de tycker är så fantastisk? Då den byggdes var det den enda vägöverfarten över Mälaren öster om Eskilstuna. Trafikapparaten är groteskt överdimensionerad för dagens biltrafik. Slussen har idag tolv(!) körfält som alltså kommer att minskas ned till åtta.
I dessa åtta ingår dessutom reserverad plats för framtida spårvagn, det handlar alltså om en kraftig minskning av bilarnas utrymme. Vattenytan som täcks av betong minskas i nya Slussen till hälften av vad det är idag.

De bilder som illustrerar artikeln i SvD visar vad det handlar om:
Nya och gamla Slussen

Bild: SvD

När författarna vid ett tillfälle faktiskt visar någon slags verklighetsförankring är det med vad som får karakteriseras som årets underdrift (min fetning):

Den nuvarande anläggningen, som staden själv klassat som riksintresse för kulturminnesvården och en byggnad i klass med byggnadsminne, sägs vara rivningsfärdig på grund av problem med grundläggningen, och det kanske stämmer.

Man ställer sig åter frågan, har någon av undertecknarna överhuvud taget varit på nuvarande Slussen? (Så här såg det ut redan för fem år sedan.) Förstanamn under Brännpunktsartikeln är för övrigt samma person som på samma sida för tre veckor sedan ville stoppa Tors Torn och glesa ut bebyggelsen på Norra Station.

Arkitekten m m Göran Johnson gör en föredömlig sågning av den oprecisa och substanslösa kritiken på sin blogg.

Man påstår att bilarna dominerar totalt, trots att trafikytorna minskats kraftigt och gångtrafikytorna ökats i motsvarande grad jämfört med dagens situation. Man påstår att de frilagda öppna vattenströmmarna skapar en barriär trots att betongytorna mellan Gamla stans och Söders bebyggelseområden idag utgör en mycket större barriär. En ny bro för gång- och cykeltrafik tillkommer dessutom utmed tunnelbanan. Åtminstone jag ser de nya vattenspeglar som tillkommer och att Nils Ericssons gamla slusskanal öppnas igen som en stor förbättring.

Man påstår att det tillkommer ”en mycket stor bebyggelsemassa framför Södermalmstorg och Katarinahissen”, vilket naturligtvis beror på från vilket håll dessa betraktas. Att Södermalmstorg avgränsas med bebyggelse på fyra sidor i stället för idag endast på två sidor, är en stor kvalitetshöjning av denna plats. Eftersom Katarinahissen kommer att stå på det nya Katarinahissentorget och omges av betydligt större gångtrafikytor jämfört med idag, är det svårt att förstå kritiken, om inte ordet ”bebyggelsemassa” i sig är negativt. Som arkitekt och stadsbyggare kan jag inte se att byggnader i sig är någonting negativt som en del av staden.

Yimby skrev ett utmärkt inlägg när samrådet om Slussen inleddes. Utställningen och samrådet om Slussen pågår på Sjömanshemmet, Peter Myndes Backe 3 vid Slussen, fram till 29 mars. Öppettider och mer information på Stockholms stads webbplats.

Yimbyiten Magnus Orest fann också frågan intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

3 svar to “Slussen, Slussen gamle vän”

  1. Bevara oss för bevarandelobbyn « No size fits all Says:

    […] oss för bevarandelobbyn By hagwall Bevarandeivrarna ligger sannerligen i i dessa dagar, igår tyckte en grupp kulturpersonligheter, med bopålarna företrädesvis på Djurgården och […]

  2. Stadens idé är att ställa många hus på samma plats « No size fits all Says:

    […] Goddag, Yxskaft, hälsar oss således professorn, och hoppas att ingen skall märka att den åttafiliga bron skall ersätta den nu tolvfiliga betongsnurran… Pontviks tidigare insats i Slussendebatten har jag kommenterat här. […]

  3. Kulturskymning, Kulturelit och Kultursluss « No size fits all Says:

    […] tar Andersson, tillsammans med ”kultureliten”, strid för en sönderfallande motorvägskorsning i Stockholms hjärta. I ett öppet brev till finansborgarrådet Sten Nordin visar han vådan av att […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: