Rödgrön retusch

I förrgår presenterade Socialdemokraterna sin taktik för att vinna valet. I samband med det uppmanade (s)-bloggaren Johan Ulvenlöv sina bloggkollegor att berätta hur de tänkte hjälpa till att vinna valet.

Erik Laakso antog utmaningen och listade upp ett antal punkter passande en högsta rangens okritiska partigängare:

  • Varje dag ska jag gå in på partiets webb, öppna nyhetsbreven och läsa de mest aktiva bloggarna i nätverket och läsa om vilka ämnen jag ska skriva om den dagen.
  • Jag ska länka till varje artikel som på minsta sätt kan relatera till ämnet och jag ska vara synnerligen generös i bedömningen.
  • Jag ska skicka insändare till alla lokaltidningar utifrån de mallar på insändare som brukar figurera i kampanjmaterialet och givetvis forma dem till blogginlägg också.
  • Jag kommer ta varje naturligt och onaturligt tillfälle till ett politiskt samtal var jag än rör mig, i kassakön, i tvättstugan, på tåget och i telefon med myndigheter och företag (fodringsägare).
  • Jag ska kritisera den borgerliga regeringens förslag och politik i varje läge och istället föra fram partiets egna förslag även då de är snarlika.
  • Jag ska ta varje debatt här på bloggen, på facebook, på twitter och på andras bloggar (de borgerliga bloggarna alltså).

Ni tycker inte riktigt det låter som Erik?

Precis, efter uppräkningen skriver han:

Eller så fortsätter jag bara vara den jag är, skriver om det jag känner för, kritiserar till höger och till vänster. Talar om när jag tycker de rödgröna lägger bra förslag och när de lägger dåliga förslag och  lika om de borgerliga förslagen och politiken.

Observera att detta inte är en kritik om att andra bloggare i nätverket är megafoner (för det är det få som är), bara ett statement att jag inte är det, aldrig varit det eller kommer att bli det.

Men satiren passerade på molnfri höjd över Martin Gelin, de rödgrönas ”expert på sociala medier” . Han la omedelbart upp punkterna som ett eftersträvansvärt exempel på de rödgrönas gemensamma portal.

Stor glädje och gamman utbröt då på högersidan i bloggosfären över Gelins pinsamma självmål. Väl medvetna om Gelins modus operandi så var vi flera som tog skärmdumpar. Och mycket riktigt, då han efter någon timme blev medveten om sitt misstag så raderade han sin vana trogen bort pinsamheterna utan att erkänna att de någonsin funnits …

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentera

