På bloggen för ett år sedan

Via Josh ser jag att det cirkulerar en uppmaning att skriva vad man bloggade om för precis ett år sedan. Josh konstaterar att det för hans del var hans mest uppmärksammade post någonsin.

För ett år sedan skrev jag på min blogg ett svar till ett koppel kvinnoförbundsordföranden som tyckte att sexköpslagen var det bästa sedan skivat bröd, typ. Anledningen till att de skrev det var att Erik Svansbo och jag ett par dagar tidigare publicerat ett angrepp på lagen på SvD Brännpunkt.

Och för ett år sedan i morgon länkade jag till den förstnämnda posten – Joshens underbara Manifest mot Dansbandsmusik.

Dansbandsmusiker har nästan alltid en trasig bakgrund av krossade rockdrömmar. På grund av sådana trauman är de inte kapabla att se sitt eget bästa. Därför måste vi skydde dem från sig själva genom att hindra dem från att utföra sina värv och vi bör inte lyssna på vad de själva säger ty liksom missbrukaren eller den som misshandlas i ett förhållande kommer dansbandsmusikern alltid att hävda att han trivs med sitt yrke. Det är vanligt att musikern drabbas av Stockholmsyndromet och känner sympati med sin publik.

Det är också vanligt att utländska musiker lockas till Sverige med löften om ett bättre liv och en karriär som till exempel jazz- eller rockmusiker. Istället tvingas de spela saxofon i ett dansband och ta emot hundratals, kanske tusentals kunder på en kväll. De får dåligt betalt, det mesta går till deras manager och de tvingas praktiskt taget bo i en rosa turnébuss ständigt på väg till en ny spelning.

På Stockholmsmoderaternas förbundsstämma i maj kommer jag att lägga en motion om sexköpslagen. Som bekant pågår det för närvarande en utredning om lagen, det tycker jag är utmärkt, det borde ha gjorts för länge sedan. Dock har utredaren fått de, eh, originella direktiven att hon, vad hon än kommer fram till om lagens effekter i verkligheten, inte får föreslå ett avskaffande av den. De enda ändringar hon får föreslå är skärpningar. (Hmm, bondageutredningar, är inte det lite… kinky…?)

Jag kommer att yrka på att utredningen skall få tilläggsdirektiv attförutsättningslöst utvärdera effekterna. Jag är nämligen övertygad att en sådan granskning skulle visa att sexköpslagen är missriktad och skadlig (för att inte tala om moraliserande) och bör avskaffas.

Det blir säkert intressant med tanke på att justitieministern själv är ombud på stämman. Vid förra stämman pläderade hon för en motion jag lagt (den gick sedermera igenom), hon får gärna stödja den här också.

Läs även andra bloggares åsikter om 

Kommentera

