Tre flugor i en smäll vid Solvalla

När man skriver om trollen… Förra veckan undrade jag hur det gick med Brommapojkarnas nya stadion, i förrgår kom svaret.
Solvalla, Brommapojkarna och Stockholms stad presenterade planer på en ny travbana/multiarena, en ny träningsanläggning/idrottsakademi och ett nytt bostadsområde med 3500 nya bostäder längs Bällstaån.

flygbild med nya kvarter inritade
bilden från Stockholms stad

Bytesaffären gör att Stockholms stad får tillgång till marken där Solvalla travbana ligger i dag för att bygga 3500 nya bostäder – som byggs ihop med det redan påbörjade Annedalsområdet. Solvalla får mark vid Bällstavägen, nordväst om Bromma flygplats, för att bygga en ny travanläggning under tak istället för den nuvarande, tämligen slitna, nationalarenan vid Bällstaån. Bygget finansieras genom att det nuvarande travbaneområdet upplåts för bostäder. IF Brommapojkarna å sin sida får en modern tränings-/tävlingsanläggning och idrottsakademi intill den nya travbanan.

Kul med nya grannar! Dock återstår en del frågetecken att räta ut;

Det är utmärkt att marken vid sidan av inflygningen kan komma till nytta för byggnadsändamål, den kan ju inte användas till bostäder pga flygbullret. Men, buller eller ej så försvinner faktiskt en del av ett grönområde, det krävs en upprustning av de grönområden som är kvar för att kompensera. Ett av de intressanta projekten är då den historiska Lillsjöparken på andra sidan flygplatsen.

Grannarna behöver också kommunikationer. 112:an kommer inte att räcka och en utbyggd tvärbana går bara på… tvären. Planerna på en pendeltågsstation vid nuvarande Solvalla är precis ute på remiss, utställning t o m 30 november, yttrande t o m 8 december för allmänhet och kringboende (varav undertecknad alltså är en).

Flygbullret är inget problem så långt bort från inflygningen, däremot ligger området nära den hårt trafikerade Ulvsundaleden (trafiken från Stockholms centrum mot Spånga, Rinkeby-Kista, Enköping och Västerås passerar där) och ännu närmare ligger Mälarbanan, vars trafik bullrar överlägset mest i området. Dock kanske det problemet löses genom en nedgrävning av järnvägen i samband med att banan breddas från två till fyra spår, det finns redan sådana nedgrävningsplaner för Sundbyberg.

Det rör sig fortfarande om planer och det dröjer tills de, eventuellt, blir verklighet, men så här långt låter det mycket intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om

Ett svar to “Tre flugor i en smäll vid Solvalla”

  1. Nya Solvalla: biltävlingar, bostäder, bollplan och brädgårdar « No size fits all Says:

    […] skrev om de dåvarande idéerna för fyra år sedan. Då var tanken att travbanan skulle flytta upp till en anläggning vid Bällstavägen som de […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: