Förbifart Stockholm; fler förbindelser, färre föroreningar

Det mest resurssnåla sättet att bo på är i stora städer, till exempel har Stockholm lägst utsläpp av växthusgaser per person av alla kommuner i Sverige. I dagarna slår Stockholm sitt gamla invånarrekord från 1960, då bodde 808600 människor i staden. Fram till år 2030 väntas Storstockholm växa med motsvarande ett Malmö i invånarantal, Stockholm beräknas då ensamt ha en miljon invånare. Det är en mycket positiv utveckling i riktning mot ett långsiktigt hållbart samhälle, men den händer inte av sig själv. För att klara av behoven hos denna befolkning är det absolut nödvändigt med både en kraftigt utbyggd spårtrafik och en ytterligare genomfart för vägtrafik. Redan idag går trafikapparaten på knäna, utbyggnaden borde ha påbörjats för länge sedan.

Nu har vi, med alliansstyre i staden, landstinget och riksdagen, äntligen kommit fram till startpunkten. De viktigaste investeringarna, Citybanan och Förbifart Stockholm, är bara månader från att sättas igång på allvar.
Man kan diskutera detaljer i Förbifartens dragning och om det verkligen är den bästa lösningen att dra i princip allt i tunnel. Men de alternativ till Förbifarten som har diskuterats, Diagonal Ulvsunda och Kombinationsalternativet, är helt otillräckliga vad gäller kapacitet.

Socialdemokraterna i länet är positiva till Förbifarten, men det är inte de som bestämmer. Problemet är att (s) är beroende av miljöpartiet för att komma till makten och vi minns hur det gick med trafikpolitiken sist det begav sig… Miljöpartiet vill tvärtom stoppa Förbifarten och sätta strypsnara på Stockholms utveckling. Resultat: Hundratusentals människor kommer att hindras från att flytta hit och i kommer i stället att göra av med mer resurser någon annanstans än de skulle göra här. Det kanske hjälper miljöpartisternas självbild men miljön hjälper det inte, inte hjälper det stockholmarna heller.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om 

Ett svar to “Förbifart Stockholm; fler förbindelser, färre föroreningar”

  1. Äntligen klart för Förbifart!?!? « No size fits all Says:

    […] som en målsättning. Jämtin hade ju nu inte så mycket val, dels så vill Socialdemokraterna ha Förbifarten, dels vill väljarna det (tillochmed Miljöpartiets), om det råder minsta tvivel om partiets […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: