Vad är det i vattnet i Småland?

I det trevliga programmet Spanarna (som börjar igen efter sommaruppehållet nästa fredag) behövs det tre exempel för att visa en trend. Jag har en tes att vattnet i Småland orsakar riktigt enfaldig argumentation till FRA-lagens försvar. Mina tre exempel:

Katarina Brännström, riksdagsledamot och länsordförande för Moderaterna i Kronoberg. I tre (tada!) blogginlägg de senaste dagarna har hon utvecklat sin syn på lagen och dess motståndare. Hon börjar med att anklaga FRA-kritikerna, och då speciellt de moderata kommunpolitiker som skrev en DN-Debattartikel mot lagen, för okunnighet. Efter 60 svar på inlägget står det tämligen klart var okunskapen finns.

Skam den som ger sig, det fortsätter med ett inlägg där hon visar sin verklighetsförankring genom att påstå att
”De flesta som protesterar mot FRA-lagen vill helt ha bort lagen och FRA.”
Jag har hört några som vill lägga ner FRA, men de vill att verksamheten skall skötas av Must och Säpo, jag har inte hört någon som vill avskaffa svensk signalspaning. Katarina har lika många belägg för sin tes som DN Kultur brukar ha, noll.
”Alla lagar inskränker ju i någon mån på den enskilda friheten. Undrar om det är fler som man vi[ll] slopa?”
Har hon månne gått samma argumentationskurs som Göran?

Det sista av inläggen tar priset: Brännström konstaterar (helt riktigt) att det finns människor som anser sig kränkta av objektivt larviga anledningar, av detta drar hon slutsatsen att alla som anser sig kränkta är det av larviga anledningar, alltså kan ingens integritet kränkas av FRA-lagen… Hänger ni med?
(Jörgen plockar sönder hennes tes på ett ypperligt sätt i kommentarstråden)
”Vi lever i en värld där snart inget är otänkbart i arbetet mot terrorism.” skriver hon vidare och drar därav slutsatsen att själv kan hon tänka sig i stort sett vadsomhelst.

Marcus Svensson, ledarskribent på Smålandsposten, har snabbt gjort sig till enkändis i bloggvärlden. Han har även förärat undertecknad ett eget personangrepp.

Slutligen är det Ingvar Svensson (far till Marcus). Jag låter Johan karakterisera även dennes debatteknik. Ingvar delar in bloggarna i två överlappande grupper; de som har hybris och de som fildelar (Jag tror f ö inte att Ingvar fildelar). Tidigare i somras stämplade han motståndarna till FRA-lagen som en svans av egotrippade gaphalsar.

(Jaja, Ingvar bor Vallentuna, men han är född i Osby, det är nästan Småland, dessutom bor han faktiskt på Smålandsvägen. I Spanarna brukar de ibland också trycka in det tredje exemplet med skohorn)

(Disclaimer: Jag vill påpeka att jag ser smålänningar som människor värda lika mycket som alla andra, jag har tillochmed flera smålänningar bland mina bästa vänner, sådeså)

En Spaning skall ju avslutas med en förutsägelse. Jag vet inte vad det är i vattnet, men det kommer nog att dunsta bort tids nog. För en snabbare återhämtning rekommenderar jag i stället som måltidsdryck läsk av trygg småländsk kvalitetstillverkning:

Pommis från Hagwalls bryggeri i Västervik
intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentera

