Snart en arena som granne

I går presenterades planerna på en ny arena med en publikkapacitet på 15000 vid Solvalla, ett samarbete mellan ägarna Stockholms Travsällskap och Brommapojkarna.
Bild på arenan från sydsidan
Förutom inomhusarenan med konstgräs ska anläggningen innehålla en idrottsakademi med plats för 500-600 elever, en hotell- och konferensdel med 135 rum och affärsverksamhet. Arenan skall enligt planerna börja byggas nästa år och vara klar 2011, de 750 miljoner den kostar skall helt komma från privata finansiärer och inte belasta skattebetalarna (om det stämmer är det mycket föredömligt).
Själv har jag bara varit på Solvalla när de hållit öppet hus för grannskapet eller när Coop MedMera ordnat något. Men jag tycker ändå att det är positivt om Solvalla med detta kan vända den vikande trenden för hästsporten. Det är också positivt, även för en ljum djurgårdare som jag själv, att Brommapojkarna nu ser ut att få en egen åretruntarena. Förhoppningsvis kommer de 18 miljoner som staden lagt på att upprusta Grimsta till allsvensk standard till nytta ändå. Att jag förutom en flygplats och en travbana nu också får en arena som granne stör mig inte ett dugg.

intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om 

Kommentera

