Skinnet redan sålt av biltullsförespråkarna

Idag jublar Billströmkramarna på (s)-bloggarna, enligt statistik från den första måndagen så har trafiken på vissa ställen kanske minskat med 25% (riktigt jämförelsematerial saknas, Vägverket har inga mätningar från samma tid förra året)

Det är lite lustigt hur det unga (s)-gardet landet runt fylkas för att försvara Billströms svek. På LO-Ung är det en Östersundsbo och en Göteborgare som talar om för oss stockholmare hur bra trängselskatter är för oss, i Uppsala gör Marta Axner detsamma..

Men, för att travestera Hoola Bandoola Band; Är det verkligen fler trafikregleringsframgångar vi vill ha?

Bilismen, och speciellt privatbilismen, i Sverige är i miljösammanhang inte speciellt stora spelare. Miljöpåverkan är mest i form av kolväteutsläpp och trängsel.

Men det är inte biltrafiken som är problemet med den ökande trängseln i Stockholm. Biltrafiken är inte större än den var 1997. Trängseln beror på att cykelbanor och busslinjer tagit gatuutrymme från biltrafiken samtidigt som smågator stängts av eller enkelriktats. Det pressar ut biltrafiken på de stora gatorna, men där tar nu de blå stombussarna upp så mycket utrymme att det på en del gator bara finns hälften så mycket plats för bilar som för nio år sedan. Trängseln inne i staden är ett rent resultat av politikernas åtgärder och skulle enkelt kunna lösas av samma politiker, om de bara ville.

Vill vi verkligen minska koldioxidutsläppen skall vi bygga fler kärnkraftverk. De tre kolkraftverk som statliga Vattenfall äger i Tyskland, släpper tillsammans ut mer koldioxid än hela Sverige!
Vill vi minska utsläppen av andra gaser än koldioxid skall vi uppmuntra bränslesnåla bilar med avgasrening.

I Sverige är bilismen så högt beskattad att vi kör omkring med en av Europas äldsta bilparker. Om tullkramarna verkligen varit intresserade av miljöförbättringar hade ni lagt de 3800000000 kronorna på lägre skatt för nya bra bilar och höjda skrotningspremier för gamla miljöförstörare.

Lösningen är inte odemokratiska integritetskränkande trängselskatter och brandskattning på bränslepriserna så att människor inte har råd att köpa nytt utan tvingas fortsätta köra med gamla, sämre, bilar.

Återkommer i en senare postning med mer om bilismen och dess kostnader och miljöpåverkan, allt var inte bättre förr…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: