Tolerans, kärlek och förlåtelse

I kölvattnet av HD:s frikännande av Åke Green exploderade medierna, återigen, av folk som ville visa hur fantastiskt toleranta de var genom att spärra in dem som inte var lika toleranta som de…
Fast alla talar inte bara om vad jordiska domstolar bör göra: Birgitta Rydberg är troende kristen, medlem i folkpartiets styrelse och gruppledare i Stockholms Läns Landsting. Enligt Expressen har hon skickat ut ett pressmeddelande med följande ordalydelse:

”Åke Green ska inte fällas i tryckfrihetsmål. Men det torde vara ställt utom allt tvivel att när han på domens dag knackar på uppe hos Sankte Per kommer han inte in. I stället ska han en trappa ner till helvetet. Det är där man ska hamna om man kallar sig kristen och trotsar det kristna kärleksbudskapet.”

Wow, snacka om att tillämpa det kristna kärleksbudskapet… Undrar var Birgitta Rydberg kommer att hamna enligt sin egen logik?

Centralt i kristendomen är att skilja på synden och syndaren. Det vore ingen konst för människorna att älska varandra om alla vore perfekta. Men det är vi inte, vi är alla syndare, vad Jesus säger är att vi skall älska varandra ändå. Man kan jämföra toleransen mot syndare i Birgitta Rydbergs förkastelsedom med avslutningen av Greens predikan (det skall sägas att det tog honom väldigt lång tid innan han kom dit), ett avsnitt som inte fanns med i åklagarens utskrift:

Vi får aldrig tänka att vissa människor på grund av sitt syndiga liv skulle hamna utanför nåden.
Paulus säger om sig själv att han var den främste av alla syndare men att han mötte ett överflöd av nåd och barmhärtighet.
Han säger också i 1Kor. 6:9-11 då han räknar upp otukt med andra synder att alla de uppräknade synderna kan man bli frälst ifrån inklusive otukt.
Vad dessa människor som lever under otuktens slaveri behöver är en överflödande nåd. Den finns…den gäller också dessa.
Därför ska vi uppmuntra dessa som lever på detta sätt att se på nåden i Jesus Kristus. Vi kan inte fördömma personerna … det gjorde aldrig Jesus heller. Han visade alla han mötte djup respekt för den person de var … ex. synderskan enligt Johannes 8 eller kvinnan vid brunnen i Sykar enligt Johannes 4. Jesus förnedrade aldrig någon … Han erbjöd dem nåd.
Vi får aldrig förnedra någon som lever i synd. Synden kan vi inte ha fördrag med … men människan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: