Nuder lovar att han tror staten skall betala väginvesteringar runt Stockholm

Förstanamnet på sossarnas riksdagslista i Stockholms Län, Pär Nuder, försöker ragga röster på utbyggd infrastruktur i Storstockholm. Det vore i och för sig på tiden, det senaste stora statligt betalda infrastrukturprojektet i området var Essingeleden på 60-talet. Värt att notera är att finansminister Nuder dock bara ”tror” att staten skall betala investeringen…

Nuder ger nu också löften om att bygga ut E18 västerut, han hoppas att vi glömt att det var just hans regering som sett till att utbyggnaden ännu inte blivit av. Vägverket hade satt av pengar för att äntligen bygga bort den trettio år gamla flaskhalsen E18 förbi Rinkeby, men då gick regeringen Persson in och tog de pengarna för ett motorvägsbygge till Trollhättan för att muta General Motors att behålla Saabs bilproduktion där, ett mutförsök som dessutom misslyckades.

Vi ser det gång efter annan, statliga trafikinvesteringar i Stockholm får alltid stryka på foten. För andra landsändar finns inga sådana finansiella begränsningar, även projekt som ger mycket begränsad trafiknytta får anslag utan problem. Miljardrullningen vid tunnelbygget i Hallandsåsen – för att spara ett par minuter i restid – och vid Botniabanan är bara ett par exempel. Den föreslagna Norrbotniabanan är ännu värre, det skulle vara billigare att köra varje passagerare gratis i egen limousin än att bygga ut järnvägen där.

Samtidigt förhalas i oändlighet viktiga trafikinvesteringar som skulle gynna hela landet; Förbifart Stockholm (ny sträckning av E4 väster om stadskärnan) är ett exempel. Nya järnvägsspår i tunnel är ett annat. Över tre fjärdedelar av all järnvägstrafik i Sverige passerar i eller genom Stockholm. Fortfarande trängs lokal-, regional- och rikståg på två spår mellan Centralen och södra Södermalm, det har inte skett någon utbyggnad sedan 1871!

Detta är trafikinvesteringar av högsta riksintresse som ständigt nedprioriteras av det faktum att de just råkar ligga i Stockholm. I Storstockholm sker 25% av trafiken i Sverige, men vi får bara 5% av de statliga trafikinvesteringarna.

Låt er inte luras av att den nye finansministern är från Stockholms Län (Österåker), även hans föregångare var härifrån, vi vet hur vi behandlades då. Om nu någon till äventyrs fortfarande trodde att ett vallöfte om stockholmstrafiken från en ledande socialdemokrat var vatten värt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: