Försvaret kastar sina vapen, vem är förvånad?

Från dagens SvD:

Arméns, marinens, flygvapnets och samtliga förbandsvapen ska vara borta om två månader, den 16 januari. De ska istället i ”all kommunikation” ersättas med en enda, ny, logotyp.
Denna skulle ha presenterats av Överbefälhavaren Håkan Syrén den 7 oktober. Men försvarets interna tv-sändning med ÖB och nya logotypen stoppades. Detta efter ingripande av Riksarkivet. Orsaken är att försvarsmakten inte följt 1982 års lag om Sveriges riksvapen. Enligt den ska Heraldiska nämnden yttra sig innan ett nytt vapen tas i bruk. Statsheraldiker Henrik Klackenberg vid Riksarkivet ingrep.
– I ett svep utraderar man användningen av de heraldiska vapnen som i många fall har flerhundraåriga traditioner. Det vore en väldigt olycklig utveckling för det heraldiska kulturarvet. Det är ingenting som Riksarkivet kan uppmuntra, säger Henrik Klackenberg till SvD.
Den ansvarige för Försvarsmaktens profilbyte försvarar agerandet:
– Man måste knäcka ägg för att göra omelett. Det är klart att några kommer att tycka det är jobbigt på vägen. Men det blir en jävla fin omelett, säger Försvarsmaktens informationsdirektör Staffan Dopping.

Jag har min klara åsikt om vem som är det verkliga ägget här…
Symbolbytet kommer dessutom att kosta mellan 17 och 50 miljoner.
Dock finns det hopp om att denna gränslösa idioti kan stoppas. För ett par år sedan lade en hemlig utredning fram ett förslag om att döpa om Luftfartsverket till Flygverket och ta fram en ny häftig logga, naturligtvis utan krona på. Men när förslaget kom ut i offentligheten skars det sönder och samman i debatten, både av de som arbetade där och av allmänheten. Luftfartsverket heter fortfarande så, och har fortfarande kvar sin krona.

Protestera mot försvarets profilbyte här: http://www.namninsamling.com/offentligheraldik

Mer från SvD:

Flera varumärkesexperter som SvD talat med dömer ut försvarets logotypbyte.

– Man underskattar ofta symbolvärdet i logotypförändringar. De har en stor symbolkraft och väcker upprördhet. Speciellt en statlig myndighet måste präglas av stor öppenhet. I det här fallet skulle man mycket väl kunna tänka sig göra en utställning med olika förslag. Står försvaret inför enorma förändringar är kanske bytet motiverat. Men blir det bara en lösnäsa – då har man kastat pengarna i sjön, säger Benoit Fallenius, varumärkesstrateg på företaget Differ.

– Försvaret kan förlora sin unika särprägel och sina kännetecken. Jag har inte sett det nya märket, men Tre kronor – det kan man se på ishockeylandslaget och på Stockholms Slott. Om Marabou skulle ha en chokladkaka som sin symbol kan man ju lika gärna börja tänka på Cloetta, säger Micael Dahlén, docent i marknadskommunikation och konsumentbeteende vid Handelshögskolan.

Men att försvaret offentligt kastar sina vapen är ju helt i linje med vad det gör i det fördolda

2 svar to “Försvaret kastar sina vapen, vem är förvånad?”

  1. Penningpåsen redan borta, nu ryker kronan och svärdet « No size fits all Says:

    […] size fits all « Försvaret kastar sina vapen, vem är förvånad? Desinformationsdirektör Dopping […]

  2. Försvaret retirerar från ohållbara positioner « No size fits all Says:

    […] Äggknäckande informationsdirektören Dopping vågade dock inte underteckna dementin på hemsidan [länken fungerar inte längre] själv: ”Försvarsmakten är lyhörd för den kritik som riktats mot utformningen av förslaget till ny logotyp samt på det sätt som stabsarbetet har bedrivits.” […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: