Archive for 14 06 2012

DN i tvivelaktigt sällskap

14 juni, 2012

I måndags släppte Timbro en granskning av Caremaaffären. DN:s redaktionschef Åsa Tillberg skulle ha närvarat vid presentationen av rapporten men uteblev, enligt uppgift eftersom hennes häst var för hög att parkera på Kungsgatan. DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz uteblev också, det ryktas att hennes foliehatt inte gick in genom dörren. I Expressen avfärdade hon kritiken, som vanligt med personangrepp och misstänkliggöranden av avsändaren, inte med fakta.

Dagens Samhälle avslöjade förra veckan att vd:n för Trygg Hälsa, alltså han som försett DN med uppgifter för att starta drevet mot Carema, själv varit mycket nära att stängas av från landstinget för ekonomiska oegentligheter:

Med stöd av en hemlig promemoria från revisionsföretaget Price Waterhouse Coopers samt ett beslut i Revisorsnämnden avslöjar vi att verksamhetschefen Anders Hellström misstänks ha lurat landstinget och begått skatte- och bokföringsbrott med medborgarnas pengar.

850 000 kronor har försvunnit från bokföringen och satts in på privatkonton i SE-Banken. All dokumentation har vi överlämnat till Ekobrottsmyndigheten i Stockholm. Anders Hellström är samme man som slog larm om systematisk vanvård på Koppargården, vilket hamnade i DN och ledde till den så kallade Caremaskandalen.

Eftersom både stadsdelsförvaltningen, Vårdförbundet (sjuksköterskorna) och Carema upplevde att Trygg Hälsas läkares sätt att samverka med övrig personal var ett hinder för god vård och hotade patientsäkerheten ville man i fjol byta till konkurrenten Legevisitten.

I så fall hade Trygg Hälsa förlorat drygt 2 miljoner om året i intäkter och sannolikt gått i konkurs. Anders Hellström, som av DN betraktas som en djupt trovärdig person, hade alltså goda skäl att skaka av sig både stadsdelschefen i Hässelby-Vällingby Leif Spjuth, äldreomsorgschefen Annica Dominius samt vårdgivaren Carema Care.

Det är inte den enda märkliga omständigheten. Förutom Anders Hellström var den huvudsaklige uppgiftslämnaren till DN den medicinskt ansvariga sjuksköterskan, MAS, Marie Sundström.

Marie Sundström har till stadsdelens jurist uppgett att all korrespondens med Trygg Hälsa skett via e-post. Vi har därför gått igenom mejltrafiken mellan Marie Sundström och Anders Hellström från 2010 till våren 2012. Under en period på 27 månader saknas det helt e-post för 17 månader (70 procent) av tiden och det finns ingenting om ”skandalen” i medierna.

Den begränsade korrespondensen förefaller helt osannolikt för en MAS och ansvarig läkarorganisation, som driver tre boenden i Hässelby-Vällingby. Vi har dock hittat några mejl som är mycket graverande.

För att kontrollera deras övriga kontakter har vi gått igenom alla telefonsamtal från Sundström till Hellström sedan den 1 juni 2011. Det visar sig att de haft intensiv, daglig kontakt. Från den 12 augusti, efter semestern, fram till jullovet ringer hon honom 177 gånger på 83 dagar. Särskilt intensiv är kontakten i samband med larmrapporterna, DN:s publiceringar och i anslutning till stadsdelsnämndens olika möten. Då ringer hon doktor Hellström 3-5 gånger per dag.

Men det finns inte ett enda mejl dem emellan under perioderna som berör Koppargården och medierna. Det är ytterst anmärkningsvärt, särskilt som deras e-post vid mindre kontroversiella perioder förefaller, professionellt sett, normal.

Dessa två personer har DN byggt hela sin rapportering på. Att dessa två personer har starka personliga skäl att smutskasta Carema och stadsdelsförvaltningen behöver i sig inte betyda att de har fel, även tjuvar kan ju bli bestulna, men att bygga ett drev enbart på dessa människors utsagor utan stöd av hårda fakta är usel journalistik. Dagens Media och nu  Timbrorapporten har, med öppna källor och faktauppgifter visat på en annan bild än den DN givit. Allt var inte frid och fröjd då Carema drev Koppargården, men det var det inte då kommunen drev den heller, att Carema skulle varit speciellt olämplig att driva äldreboende  finns ingen grund för i materialet.

DN har inga hårda fakta för sin version, bara hörsägen, det är därför de så desperat försöker angripa trovärdigheten hos dem som kritiserar DN:s journalistiskt undermåliga rapportering, för fakta kan de faktiskt inte bemöta. Hur gärna de än vill sälja prenumerationer.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 34 andra följare

%d bloggers like this: