Juholtiseringen av Löfven fortskrider

Stefan Löfven har fått respekt och gett bra opinionssiffror åt sig och sitt parti genom att framstå som motsatsen till sin företrädare. Huvudsakligen har detta skett genom att han helt enkelt hållit tyst. På sistone har han dock talat offentligt vid flera tillfällen och då alltmer visat en dragning mot Juholts fäbless för slagkraftiga uttalanden. Löfvens argumentation går alltmer mot hållet ”hellre” än mot ”bra”. Ett exempel fick vi höra i går, när han talade för LO-kongressen:

”Det behövs ingen disputerad nationalekonom för att förstå att långsiktighet, det är inte ett järn på krogen, det är järnväg på marken.”

Det är så mycket feltänkt och ofärdigt så man inte vet var man skall börja:

1. Alkoholdrycker starkare än folköl beskattas fortfarande med 25% moms, oavsett var den säljs.

2. Det är fullständigt orimligt att beskatta mat olika i affär och på restaurang.

3. Socialdemokraternas track record på investeringar i infrastruktur imponerar sannerligen inte.

Och förresten:

4. I valet 2010 hade de rödgröna som vallöfte att: Sänka restaurangmomsen.

Det torde framgå intuitivt att det är fel att ha olika moms på samma vara eller tjänst beroende på var den säljs. Men för att förtydliga så skall jag här reda ut hur fel det blir:

I vanliga fall så motsvaras momsen in av momsen ut, man betalar bara moms på det extra värde som tillförts – moms står ju för mervärdes- och omsättningssskatt. Men när en restaurang köpt in mat har den betalat 12% i moms, som de får dra av, när de sedan säljer maten i sin lokal måste de betala 25%, men inte bara på mervärdet utan på hela summan.

Exempel:

Ett snickeri köper in skruv och brädor för 100 kronor + 25% moms (25 kronor), det säljer sedan det tillverkade trädgårdsbordet för 200 kronor + 25% moms. (50 kronor) Moms betalas in till staten med 50 kronor men snickeriet får samtidigt tillbaka de 25 kronor det betalde för materialet. Den effektiva momsen på mervärdet 100 kronor blir 25 kronor, fortfarande 25%.

En restaurang köper in kött, potatis och grönsaker för 100 kronor + 12% moms (12 kronor), den säljer sedan middagen för 200 kronor, men eftersom maten inte säljs i en butik utan på en restaurang blir momsen nu 25% (50 kronor). Moms betalas in till staten med 50 kronor men restaurangen får samtidigt tillbaka de 12 kronor de betalde för maten. Den effektiva momsen på mervärdet 100 kronor blir 38 kronor, alltså 38%

Det fungerar åt andra hållet också. Aftonbladet, vars ledarsida hårt angripit den lokalneutrala livsmedelmomsen, köper in papper och trycksvärta för tryckning av sin tidning, de köper också transporter och annat som de betalar 25% moms på. Denna får de sedan tillbaka av staten. När de sedan säljer papperstidningen betalar de 6% moms (den momssats som gäller för ”kultur”). Beroende på hur stor del av lösnummerpriset som består av dessa kostnader kan alltså den moms Aftonbladet betalar bli negativ. Aftonbladet får då pengar av staten för att sätta trycksvärta på papper och sälja det till ett högre pris

Finanspolitiska Rådet sade i sin rapport nyligen att sänkningen av restaurangmomsen kan ses som ett branschstöd, ja, det stämmer, liksom den tidigare matmomssänkningen kunde ses som ett branschstöd till matbutikerna. Att momssatserna för mat i butik och restaurang nu igen blir lika är det enda rimliga.

Rådet har alldeles rätt i sin slutsats, en enhetlig momssats på allt, i stället för de nuvarande 6%, 12% och 25% vore att föredra ur samhällsekonomisk synvinkel. Det skulle göra att de märkliga momseffekter jag beskrivit skulle försvinna. Det skulle också eliminera de bisarra gränsdragningar som gör att porrtidningar blir kultur (6% moms) medan liftkort är nöje (25% moms).

Något säger mig dock att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, som var snabba att använda Finanspolitiska rådets åsikt om restaurangmoms som ammmunition mot regeringen inte är speciellt villiga att följa Rådets rekommendation: Att höja momsen på kultur och mat för att få en lägre, enhetlig moms på allt som är momsbelagt…

Birgitta har också bloggat om Löfvens märkliga resonemang, liksom Thomas.

intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 38 andra följare

%d bloggare gillar detta: